Saturday 18 August 2007

Isra' wal Mi'raj (I)


Sejak beberapa hari nie, saya khusuk membaca sebuah buku yang ditulis oleh al-Marhum Syeikh as-Sya'rawi berkenaan dengan kisah Isra' wal Mi'raj. Buku tu bertajuk Mu'jizatul Isra' wal Mi'raj.
Buku ni dah lama saya beli tp tak baca-baca lagi. Tersimpan je di celah-celah kitab dan buku di rak bilik tu. Biase la, salah satu perangai saya ... suka membeli buku & kitab. Buku dalam bilik tu dah berbukit-bukit, tp yang dibaca hanya beberapa buah jer. Inilah kerja saya bile tym bosan dan boringgg. Start kerete pergi Fajar Ulung untuk melepaskan kerinduan bersama kitab-kitab para ulama dan para du'at. Walaupun tak ade niat nak beli apa2 buku, janji dapat tgk pun jadilah. Tp slalunye, ade je kitab yang beli ... hehe. Belek satu2, sikit2... Bile tgk jam, tak sangka saya dah bertenggek dekat kedai tu berjam-jam. Orang kedai tu pun agaknya dah boring tgk muka ni. Walau apepun, saya bersyukur sbb Allah kurniakan saya hobi sebegini. Semoga hobi ni memberikan pahala kepada saya kerana setia membuka lembaran kitab yang terkandung isi tuhan dan rasul-Nya.
Haa, berbalik pada Isra' wal Mi'raj td ... saya mula membaca buku Syeikh Sya'rawi tu sejak saya pergi mendengar Mau'izah dari Habib Salim, Syeikh dari Hadramaut, Yaman yg berkunjung ke Malaysia baru-baru ni. Ceramah beliau membuatkan saya teringatkan buku ni. Saya rasa tak puas mendengar penjelasan ringkas beliau pada malam tu. Ye la, sbb masa pun tak cukup. Jadi, semuanya perlu diringkaskan. Tp alhamdulillah, ceramah beliau membuka benak hati saya supaya ingin benar2 faham di sebalik kisah Isra' wa al-Mi'raj ni.
Ya Allah ... kitab nipis setebal 151 muka surat tu tak saya sangka telah membuka satu gambaran yang cukup indah tentang peristiwa Isra' wal Mi'raj. Saya benar-benar puas hati bila membacanya. Kalau sebelum ni saya hanya mengenali kisah tersebut dari cerita ustaz2 di sekolah dan ceramah umum, tp kali ni saya benar-benar memahaminya. Saya membaca kisah tersebut harfan biharfin(dari satu huruf ke satu huruf) dengan penuh khusuk. Gaya penyampaian yang menarik dan tersusun menambahkan minat saya untuk terus membaca dan memahami. Jazakumullah 'ala as-Syeikhina, Syaikh as-Sya'rawi fi bayanihi 'ala qissatil Isra' wal Mi'raj.
Dulu saya hanya melalui kisah ini begitu sahaja. Bahkan saya tidak pedulipun tentangnya. Saya meyakini kewujudan kisah tersebut, meyakini kisah perjalanan nabi Muhammad ke sana ... tetapi ia hanya tidak lebih dari keyakinan sahaja, bukan keyakinan beserta ilmu terhadapnya. Saya tidak minat untuk mengetahuinya.

Kali ini Alhamdulillah, Allah memahamkan saya dengan sebukit ilmu mengenai Isra' wal Mi'raj secara la'iq dan daqiq.

Ya Allah ... saya tak sangka sebegini hebat kasih sayangMu terhadap rasulullah SAW. Di waktu semakin hebatnya tentangan yang baginda hadapi, kau cepat-cepat hulurkan tanganMu menenangkan hatinya. Allah ... alangkah baiknya sekiranya aku dapat merasai ketenangan bersamaMU.

Maha suci Allah, yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Al Masjidil Haram ke Al Masjidil Aqsa yang telah Kami berkati sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebagian dari tanda-tanda (kebesaran) kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha mendengar lagi Maha mengetahui.

Isra' wal Mi'raj merupakan suatu peristiwa ganjil dalam lembaran sejarah umat Islam. Ia berlaku sewaktu nabi berada di Mekah, ketika berada di tengah-tengah masyarakat Jahiliyyah. Peristiwa ini mempunyai pandangan yang berbeza mengikut kacamata para ulama. Ulama Seerah melihatnya begini, fuqaha begini, Mutakallimin begini. Apapun pandangan yang terhasil, satu kesimpulan yang saya boleh berikan adalah; ia merupakan satu ujian buat ummat Muhammad SAW.

Ia adalah tanda kekuasaan Allah dan bukti kemukjizatan nabi Muhammad SAW. Ia hebat & agung pada mata hati yang memenangkan iman dan mengalahkan logika akal yang singkat. It is a sign to us bahawa tidak semua perkara dalam agama perlu ditafsirkan dengan akal semata, malah kadang-kadang perlu terhenti di atas keta'atan dan ta'abudiyyah kepada sang Pencipta. Usah ditanya kenapa solat subuh dua rakaat, asar empat, maghrib tiga ... laksanakan saja. Itu tanda ta'abbudiyyah kita kepada sang Ma'bud & Pencipta.

Perjalanan Isra' dan Mi'raj nabi SAW merupakan hadiah buat nabi Muhammad SAW. Sewaktu penentangan kafir Quraish sampai ke kemuncaknya, di waktu itulah isteri tersayang Khadijah dan bapa saudara nabi, Abu Tolib meninggal dunia. Kalau dulu Khadijah adalah srikandi yang berada di belakang nabi SAW dan Abu Tolib menjadi benteng mempertahankan beliau, tetapi selepas kematian mereka ... nabi Muhammad SAW terpaksa berdiri tanpa sokongan dan benteng. Baginda perlu berjalan sendirian membawa Islam bersama sahabat2 yang lain. Allah Yang Maha Melihat & Mengetaui melihat dan mengetahui tentang perjalanan hambaNya. Allah SWT sangat kasih terhadap HambaNya Muhammad SAW ... Allah berikan ketenangan kepadanya dengan memperjalankan baginda melihat tanda-tanda kekuasaanNya, berjumpa dengan para anbia' as-Soliheen, melihat Syurga & Neraka, melalui tujuh langit bumi sehinggalah ke Sidratul Muntaha. Nah ... siapa di antara kamu yang mengingkarinya ... siaplah tempat kamu di dalam neraka.

Mungkin ummat Muhammad SAW hari ini tidak menganggapnya satu perkara pelik dan ajaib kerana di depan mata mereka telah terbentang satu bentuk isra' yang moden. Dengan akal yang Allah berikan, manusia mampu mencipta kapal terbang, jet & kapal angkasa. Ia sudah menjadi bukti bahawa perjalanan boleh disingkatkan dari sebulan ke seminggu, seminggu ke 3 hari malah melepasi langit bumi ke angkasa yang tidak tahu di mana penghujungnya. Pengingkaran mereka ttg peristiwa ini mungkin dapat dilihat dari sisi & sudut yang berbeza .. hmm??? Namun, bagi ummat sehidup sezaman dengan Rasulullah SAW, ia memang ajaib dan pelik kerana sepengatahuan mereka, perjalanan dari Mekah ke Masjidil Aqsa sekurang-kurangnya mengambil masa sebulan utk sampai ke sana dengan unta. Mana tak peliknya ... satu malam saja nabi berkesempatan sampai ke Masjidil Aqsa kemudian lanjut ke Sidratul Muntaha sedangkan tidak tergambar pada ketika itu bahwa sebenarnya manusia berkemampuan mencipta satu teknologi yang seakan serupa dengan Burra' tersebut. "Ini sihir ... karut. Mana ada orang boleh sampai ke sana satu malam saja" ...Hmm, mmg pada waktu itu 'sihir' sahaja yang mampu menjadi jawapannya. Kalaulah saya berada pada waktu itu, saya pun tak tahu di mana posisi saya ... percaya atau tak ... kerana goyah dan lemahnya iman saya ini.

Inilah ujian hakiki bagi umat Islam pada waktu itu. Iman .. Iman .. dan Iman (bukan panggil nama orang yerk). Imanlah yang jadi tunggaknya. Imanlah hakim dan Imanlah penentunya. Berapa ramai yang murtad, tidak kurang juga yang berbelah bagi atau duduk atas pagar (DAP). Hanya segelintir saja yang benar-benar meyakini dan mengimani perjalanan Rasulullah SAW tersebut, di antaranya Abu Bakar. Jadi, tak hairanlah mengapa nabi SAW menggelarkan beliau dengan gelaran as-Siddiq. Beliau teguh! yakin! dan tidak goyah! dengan apa jua risalah yang dibawa oleh nabi SAW. Layaklah beliau berada di sebelah nabi SAW.

Mengapa Allah SWT memulakan ayatnya dengan Subhanallazi ... apakah rahsianya?? Nantikan ...


سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آَيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ


"Maha suci Allah, yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Al Masjidil Haram ke Al Masjidil Aqsa yang telah Kami berkati sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebagian dari tanda-tanda (kebesaran) kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha mendengar lagi Maha mengetahui" (al-Isra': 1)

0 comments: