Sunday 19 August 2007

Merdeka !!!

Burung-burung ni sentiasa muraqabah... sentiasa sedar kehadiran Tuhan dalam hidupnya. Mereka tak pernah lalai dari tugas mereka...pagi2 dah bising bertasbih ... riuh rendah dengan siulan yang mengasyikkan... Subhanallah, walhamdulillah, wa laa ilaaha illallah wallaahu Akbar... seronoknya menjadi burung. Bebas terbang ke mana saja. Melihat dunia dari atas .. melihat kehidupan manusia & berdoa untuk manusia ... tp manusia ......???

Tp manusia ...? Lihat saja manusia. Mereka selalu mementingkan diri sendiri. Zalim sesama sendiri. Kuasa yang mereka miliki bukan untuk memberi kemakmuran dan manfaat kpd orang lain, sebaliknya menzalimi dan merendahkan maruah orang yang berada di bawahnya.


Lihatlah kezaliman yang berlaku di Palestin, Iraq, Afganistan dan seluruh dunia Islam. Ini semua angkara Yahudi la’natullah dan sekutu Amerika & Britain. Tp mengapa masih ramai lagi yang berbangga dengan kecanggihan dan kemodenan yang mereka kecapi sedangkan ia tidak lain hanya digunakan untuk menghancurkan keamanan sesama manusia.

Air mata kerinduan ... rindukan kasih sayang ibu & bapa. Usia kemanjaan berlalu begitu saja dek kezaliman yang menimpa mereka. Di mana umat Islam? Di mana keadilan sejagat? Di mana PBB yg kononnya menjadi Polis Dunia?


Kamu lihat si kecil ini … tidakkah kamu kasihan kepadanya? Tidakkah kamu dapat merasai apa yang dia sedang rasai? Si kecil itu sedang menangis … menangis di atas runtuhan tempat dia berteduh. Mencari ibu & ayah tetapi tidak ketemu. Berapa ramai anak kecil hari ini yang mengalami nasib sepertinya. Hilang ibu & bapa. Hidup sebatang kara. Hilang kasih dan sayang. Ini semua adalah angkara tangan-tangan manusia. Mereka zalim … teramat zalim. Di mana nilai kasih sayang & peri kemanusiaan kamu? Di mana letaknya hati kamu?

Cuba tengok binatang ini! Bahagia bersama ibu & anak. Binatang pun tahu erti kasih sayang. Tidak pernah saya jumpa & terbaca ada binatang yang sanggup membunuh anak sendiri … tidak ada. Tetapi manusia yang dikurniakan dengan akal, otak dan perasaan sanggup membunuh anak sendiri, makan anak sendiri, dera, rogol dan menzalimi anak sendiri. Bahkan setiap hari di dada-dada akhbar pasti ada berita mengenai kes pembunuhan & kematian … bila manusia nak hidup aman damai? Lihatlah binatang … mereka hidup dalam kedamaian.


31 Ogos merupakan hari kemerdekaan bagi Negara Malaysia. Tahun ini genap 50 tahun Negara saya merdeka. Tp saya bukanlah patriotik sangat. Ntah la, kadang2 cuba jadi patriotik tp susah gak…hmm. Sejauh mana kemerdekaan ini memberi impak kepada keamanan tanah air perlu kita tanyakan? Begitu juga dengan kesannya kepada dunia Islam seluruhnya. Apakah tanggungjawab Negara Malaysia yang merdeka kepada bumi Palestin, Iraq & dunia Islam lain yang tertindas? Apa peranan Malaysia? Cukupkah merdeka di Negara sendiri sedangkan Negara lain masih lagi sarat dengan penjajahan. Bukankah Islam diibaratkan seperti satu tubuh, sekiranya peha kanan terluka yang kiri pasti merasai kesakitannya….Kita tidak mahu kemerdekaan yang lumpuh anggotanya.


SELAMAT HARI MERDEKA

MERDEKA DIRI MERDEKALAH NEGARA


0 comments: