Tuesday 21 August 2007

Setitis dari Lautan Kehidupanku ...

“Ermmm … bukuuuu. Tak de hadiah lain ke nak bagi”, keluh hati saya bila membuka hadiah hari jadi dari mak dan ayah. Walapun di bibir mengucapkan terima kasih, tp di hati tak puas hati .. mmg tak puas hati. Ingatkan hadiah tahun ni sama seperti tahun2 yang lepas … mainan ker atau apa2 jer lah selain dari buku yg amat membosankan. “Tibe2 plak tahun ni bagi buku. Tak tau ke aku ni tak minat buku” … Inilah keluhan saya 9, 10 tahun yang lalu.

Kami memang meraikan hari jadi secara bersama. Inilah cara kami merapatkan ukhuwwah & membina kasih sayang dalam keluarga. Hari jadi merupakan hari yg paling bermakna bagi saya. Setiap tahun saya akan merasai kemanisan & kebahagiaannya. Itulah hari jadi saya. Hari di mana saya meningkat dewasa .. dari setahun ke setahun.. dari title bayi menjadi kanak2. Kanak2 menjadi budak2. Budak2 menjadi remaja & begitulah seterusnya sehingga menjadi bayi semula. Walaupun saya tak mahu melaluinya, hari tersebut tetap akan bersama saya. Kuasa tuhan … tiada siapa yg mampu lari daripadanya.

Dalam hati mmg dah tau hari sekian adalah hari jadi saya, tp saja buat2 tak tau. Saje nak tunggu ape surprise kali ini. Hehe … masuk2 bilik tengok dah ada hadiah atas katil. Memang gembira…cukup gembira. Biarpun kdg2 hadiah tersebut tak de la best sangat, bukan taste saya pun … tp saya tetap gembira. Saya merasakan diri saya dihargai .. amat dihargai. Walaupun kadang2 saya sendiri lupa hari tu hari jadi saya, tp mereka mengingatkan saya. Lebih teruk lagi, kadang2 saya boleh terlupa hari jadi mereka (bila diingatkan baru ingat), tp mereka semua tak pernah lupakan hari jadi saya..Jahatkan saya nie?? Saya cium tangan mak & ayah(termasuk abg kalau dia ada sekali), cium pipi mereka dan peluk mereka. Yang paling best pada saat itu ialah; ketika membacakan birthday card yang mereka tuliskan. Macam2 nasihat yg ditulis .. itulah, inilah. Itulah setulus-tulus nasihat yang mereka tintakan buat saya dan itulah seikhlas-ikhlas waktu saya menerimanya. Saya menghargai semua nasihat tersebut. Terima kasih mak, ayah, abang kerana meraikan besdey adik (gelaran dalam keluarga).

Sekarang saya sudah bergelar Remaja. Umur saya sudah menjangkau 22 tahun. 7 bulan lagi, 23 tahun. Bermakna sudah 22 tahun saya dihargai. Sudah 22 tahun saya berdiri di atas bumi tuhan. Sudah 22 tahun Allah SWT memberi rezeki kepada saya, menghidupkan saya, memberi saya penglihatan & kesihatan … Tp bagaimana pula dengan saya? Apa yg telah saya lakukan dengan bertambahnya umur saya? Perkara tersebut biarlah saya saja yg fikirkan. Kerana saya adalah diri saya, bukan kamu … Tetapi … ! Kalau kamu menganggap saya sebagai cermin, cerminlah diri kamu … tentu kamu juga akan memikirkan apa yg sedang saya fikirkan … terpulanglah kepada diri kamu sendiri.
-----------------------------------------

Kalau dulu saya yang mengeluh, tetapi sekarang mereka yang mengeluh pada saya. “Adik … cukuplah tu. Banyak sangat dah buku. Tak payah lah beli buku dah … berapa banyak almari nak beli” … hehe. Kata2 ni bermain2 lagi di fikiran saya. Baru je beberapa hari mak menyebutnya. Saya memang meminta mak belikan satu lagi almari untuk mengisi buku2 & kitab2 yang saya beli di Syria dan Mesir yg akan sampai tak lama lagi.

Mak, ayah … sekarang baru adik faham. Mak ayah belikan buku tu sbb mak ayah risau tengok adik. Usia dah meningkat tp minat membaca masih tak nampak2 lagi. Rupanya mak ayah belikan buku tu sebagai kinayah(kiasan) suruh adik rajin membaca yerk … hehe. Terima kasih mak. Terima kasih ayah. Sekarang adik memang sedang jadi ulat buku. Bukulah kawan adik. Mane adik pergi, adik mesti bawak buku. Terima kasih juga kepada Mu’allim Razmi & Mu’allim Zol. Mereka membawa saya mengenali buku2 agama, kerana mereka menanam agama dalam diri saya .. bukan duit, bukan harta benda. Saya mula membuka lembaran Islam .. saya buka Salah Faham Terhadap Islam karangan Muhammad Qutb & saya khatamkan. Maza Ya’ni, Manhaj Hidup Muslim, Jundullah … kebanyakkan buku2 tarbawi & haraki boleh kata saya baca. Buku2 Syikhuna, Syeikh Yusuf al-Qardhawi hampir kbykkannya saya baca. Saya mengkagumi beliau. Walaupun saya tak pernah bertemu dgn beliau, tp saya amat mengenali beliau. Tulisan2 beliau, khutbah2 & ceramah beliau di dalam webnya membuatkan saya mengenali beliau.

Kerinduan saya terhadap Islam tidak terhenti di situ … kuttaib tersebut telah menggarap fikrah saya & insya-Allah saya sudah faham tuntutan dakwah & haraki di dalam Islam. Saya sudah bersedia utk berdakwah & berharaki – Insya-Allah-, tp saya lekok ilmu & bekalan utk itu. Tarbiah belum lagi menguji kita. Ia seperti pengasah yg mengasah parang dan pisau. Kita tak akan tahu ketajamannya selagi ia tidak digunakan utk menyiat & menyembelih. Medan perang kita yg sebenar ada di depan mata kita. Saya sendiri belum diuji. Saya baru diasah. Saya tak tahu sejauh mana saya bertahan dengan ujian tersebut. Saya nak jadi pisau yg tajam. Saya perlukan pengasah yg berkualiti. Buku2 tadi adalah sebahagian dari pegasah yg mengasah sy. Saya perlukan Aqidah, Feqh, Hadith & Akhlak utk mengasah saya. Saya tak mahu berjalan di atas pergantungan tp saya mahu berjalan di atas kaki sendiri. Saya perlu belajar itu semua .. kerana dakwah menuntut saya menggapai ilmu2 tersebut. Saya tak layak menjadi seperti as-Syahid Hasan al-Banna, Syed Hawa & as-Syahid Syed Qutb. Jauh sekali .. terlalu jauh. Tetapi saya cemburukan mereka. Kdg2 saya tertanya2 mengapa Allah tidak lahirkan saya sebagai Hasan al-Banna atau Syed Qutb atau sesiapa saja tokoh agung Islam yg kita kenali hari ni. Mereka adalah lampu suluh yg menyuluh jalan di tengah2 hutan belantara yg gelap. Walaupun ia kecil, tp cahayanya membuatkan manusia sampai ke destinasinya. Tidak sesat & tidak terputus harapan. Dunia dan langit semuanya tunduk kerana kejuhudan mereka… Allah pun telah menyediakan mereka tempat di dunia sana. Kalaupun saya tak layak menjadi seperti mereka, sekurang2nya saya nak tiru jalan yg mereka selusuri sebelum mrk menjadi mereka yg kita semua kenali hari ini…‘faham ke tu, hehe’… Mereka sentiasa memotivasikan saya untuk itu walaupun sy tau jlnnya susah ... walaupun mengah tp saya cukup gembira ... Ya Allah, kau thabatkan aku bersama mereka & bantulah aku melalui jalan2 yg berliku ini. Penuhilah cita-citaku ini Ya Allah.
Alhamdulillah … Allah SWT membajai diri saya dengan membaca. Saya selesa dengan hobi ini. Dulu saya kaki bola. Pukul 5 petang dah tercangak atas padang. Solat asar pun macam bullet train. Kalau iklan dalam tv kata ‘tidur bola, makan bola’ … saya nak tambah satu lagi .. ‘solat bola’. Memang dalam solat ingat bola .. bola, bola, bola … “hari ni nak jadi keeper ke, nak jadi striker” .. semua saya boleh. Jadi ball picker je saya tak boleh..hehe. Kadang2 main bola sampai pukul 7. Ayah bagi syarat main sampai 6.30 jer .. tu paling lewat. Tp sebab bola, saya lupakan syarat ayah. Nie lah manusia, nie lah saya .. suka mengambil kesempatan di atas kebaikan orang lain. Tidak pernah menghargai kebaikan yg telah org lain berikan. Manusia mmg begitu … pentingkan diri sendiri.

Manusia juga ada had kesabarannya. Sekali dua tak pe lah. Tapi kalau dah banyak kali … hanya hukuman saja yg menjadi pengajaran. Begitu juga dengan Islam. Islam adalah agama nasihat. Agama yg mendidik. Agama Tarbawi. Tarbiah & nasihat adalah jalan Islam. Tetapi sekiranya manusia tidak makan dengan nasihat … hukuman adalah pengajarannya. Orang yg mencuri, minum arak, rasuah, merompak & murtad adalah golongan manusia yang tak makan nasihat. Mereka layak dikenakan hukuman setimpal dengan kedegilan mereka. “Potong saja tangan mereka, sebat saja mereka & bunuh mereka” … itulah hukuman Allah buat mereka yg tak mahu menerima nasihat.

Ayah marah … suruh balik 6.30 ptg, saya balik pukul 7. Saya tidak dibenarkan masuk rumah. Itulah hukuman buat saya. Duduk luar rumah sampai malam…sampai lewat malam. Takut .. mmg takut duduk sorang2 kat luar..tuhan je yg tahu masa tu. Mak tak boleh buat ape2 walaupun sy tahu mak kesiankan saya. Tp sebagai ibu, tidak sepatutnya dia menyebelahi anak ketika dia sedang dimarahi oleh ayah. Mmg anak tu akan sayangkan ibunya sekiranya dia menyebelahi anaknya pada waktu itu … tetapi anak tersebut akan rosak di kemudian hari hasil kemanjaan ibu yang tidak bertempat. Kalau kamu tak percaya, cubalah sendiri. Lihat sendiri apa akan terjadi kepada anak kamu nanti … nescaya dia akan rosak & binasa.

Saya marah ayah. Ayah tak sayangkan saya. Biarkan saya duduk luar sorang2. Tak tau ke perut saya lapar, badan saya busuk tak mandi .. gatal2. Arghh...saya benci ayah pd masa tu..benci3. Tp bila dah besar baru saya sedar sebenarnya ayah sayangkan saya. Ayah tak pernah bencikan saya, malah terus menerus sayangkan saya. Rupanya ayah nak mendidik saya, nak tarbiah saya. Hari ini saya dapat rasakan kesannya. Saya jadi orang hari ni pun kerana ayahlah yg mendidik saya … Terima kasih ayah. I luv u dad.

Saya masih ingat lagi … saya & abang dikurung di luar rumah sampai malam semata2 kerana bergaduh rebut buku. Buku tu koyak. Saya tak faham mengapa pasal buku pun nak kene hukuman macam ni. Bukan buku apa pun … buka dragon ball je(seingat saya). Tp bila dah besar baru saya tahu. Sebenarnya ayah nak kami bersama. Ayah nak kami hidup bersaudara..merasai kasih sayang adik beradik. Menghargai buku walaupun ia kecil. Ayah2 … sungguh hebat stratergi tarbiyahmu.

Hmm .. terlalu banyak yg ingin saya kongsikan di sini. Tp biarlah sebahagiannya menjadi memoir hidup saya. Coretan ini sekadar tatapan buat mereka yg sudi untuk mengenali saya. Moga2 sedikit yg tertulis ini mampu memberi sumbangan kepada mereka yg ikhlas membacanya. Saya tak layak utk memberi motivasi kerna saya sendri perlu sentiasa dimotivasi. Saya insan kerdil … tak punya apa2 melainkan kelemahan. Segala kelebihan yg saya miliki semuanya pemberian Allah. Mak, ayah, abang & semua orang yg pernah mendidik & member sokongan kpd saya … tiada apa yg boleh saya balaskan kecuali ucapan terima kasih. Saya sayang kamu semua.

Ada tugas yg perlu diselesaikan ... Salam ukhuwwah ...


0 comments: