Monday 12 November 2007

Gambar yg sempat diambil

1.40 petang: Saya & 3 lagi sahabat menaiki Putra LRT dari Terminal Putra Gombak menuju ke stesen Dang Wangi sementara keadaan di luar sedang hujan. Sesampai saja di stesen Dang Wangi, hujan turun semakin lebat. Walaupun hujan, kami bertekad meneruskan perjalanan menuju ke Sogo seperti mana yg dimaklumi.
.
Dr. Hatta mengepalai group kami ... sedang memikirkan cara untuk melepasi halangan FRU utk sampai ke Istana Negara.
.

Berkumpul semula setelah terpisah kerana disembur gas pemedih mata.


.
Kami disembur lagi. Mengambil gambar sambil lintang pukang lari dari terkena air gas pemedih mata. Walaupun airnya tidak mengena ke badan, tetapi gasnya sudah cukup untuk memedihkan mata & membuatkan saya sesak nafas & nak muntah. Tetapi ia tidak pernah mematahkan semangat kami. Kami berkumpul kembali setelah FRU berhenti menyembur. Setelah berkali-kali (4 kali kalau tak silap) kami disembur & perjalanan ke masjid negara melalui jalan raja laut disekat, kami terpaksa patah ke belakang & melalui jalan yg agak jauh. Saya & 3 lagi kawan saya terpisah ketika kami disembur ... sampai sudah kami tidak bertemu.

.
Garam yg saya calitkan di lidah untuk mengurangkan kepedihan mata & sesak nafas setelah disembur gas pemedih mata oleh FRU.

.
Dr. Hatta memberi sedikit taklimat untuk sampai ke Istana Negara ... merancang strategi.

.
Gergasi berbaju Kuning menutupi jalan. Group kami terpisah dari group asal disebabkan oleh sekatan dari pihak FRU.


.
Bersebelahan dengan Station Keretapi Kuala Lumpur menuju ke Masjid Negara

.
Perhimpunan diselesaikan di Masjid Negara. Solat asar beramai-ramai & kami beredar dgn aman. Malam itu disusuli dgn ceramah perdana oleh BERSIH di Taman Melewar. Saya berjalan seorang diri menuju ke Pejabat Pas Pusat di Jalan Raja Laut ... entah berapa km saya pun tak tahu. Kaki memang rasa mcm nak tercabut. Tp alhamdulillah, dalam perjalanan balik, saya bertemu dgn sahabat2 dari UIA ... kuranglah sikit kepenatan tu. Kami kemudian berpisah di Masjid Jami'.










0 comments: