Monday 12 November 2007

GERGASI KUNING membanjiri KL

.
KAMI JUGA PANTANG DICABAR !

“Saya pantang dicabar”, itulah kata-kata Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi ketika sesi ucapan pergulungan Perhimpunan Agung Umno yg lalu.

Saya & semua pecinta kebenaran juga ingin mengatakan, “Kami juga pantang dicabar”.

Ugutan Pak Lah & arahan panglimanya, Khairy Jamaluddin agar pihak polis menangkap siapa sahaja yang menghadhiri perhimpunan tersebut, tidak sedikitpun meresahkan pecinta kebenaran untuk menyertai Perhimpunan BERSIH yg diadakan kelmarin, 10 November 2007.

“Hidup … hidup, hidup rakyat! Daulat … daulat, daulat Tuanku! Tumbang … tumbang, tumbang kezaliman!”, inilah laungan Gergasi Kuning menggegarkan bandaraya Kuala Lumpur sepanjang perhimpunan dijalankan, bukti rakyat tidak gentar dengan sebarang bentuk ugutan yg diberikan.

Mereka kerah 4000 polis … pecinta kebenaran datang dengan penuh kerelaan sehingga mencecah lebih 40,000 orang. Telah kami katakan, kami juga pantang dicabar !!

Mereka serang kami dengan gas pemedih mata. Memang memedihkan .. sesak nafas, memedihkan mata & nak muntah, tapi ia tidak sedikitpun melemahkan kami. Kami tidak berganjak dari matlamat kami, kami tetap bersama di bawah bendera menuntut kebenaran. Kami telah buktikan, kami pantang dicabar !!

.
ADAKAH BENAR PERHIMPUNAN ‘BERSIH’ HARAM ?

Ia haram di mata penzalim, tetapi tidak haram di mata al-Mazlum (yg dizalimi).

“Kita masih mengamalkan prinsip demokrasi berparlimen”, itu kata Pak Lah pada Perhimpunan Agung Umno yg lalu.

Kami sahut ucapan beliau!! Atas dasar demokrasi, kami turun di jalanan. Kami menuntut agar amalan demokrasi yg telus & transparent dapat dikembalikan.

Kenapa mahu dikatakan haram? Jika ia haram kerana tidak mempunyai permit, pihak BERSIH telah awal-awal memohonnya, tetapi mengapa pihak polis tidak meluluskannya?

Mereka tidak meluluskannya dengan alasan kerana takut ia akan menimbulkan huru hara. Namun, kami telah buktikan sejak dahulu & kini bahawa perhimpunan kami bejalan dengan aman. Tiada rekod menunjukkan harta awam dimusnahkan, apatah lagi menyebabkan jiwa yg terkorban. Buktinya, ia bukan saja disertai oleh golongan pemuda, malah orang tua, keluarga, suami isteri, wanita, kanank-kanak & orang kurang upaya. Mereka datang bukan untuk berperang, tetapi datang untuk menyatakan suara hati mereka tanpa membawa walau sebutir pelurupun & senajat-senjata tajam yg lain.

Demokrasi menjanjikan kebebesan kepada rakyat untuk bersuara. Rakyat punya hak untuk memberikan pandangan & rakyat punya hak untuk memilih siapa pemimpin mereka. Demokrasi adalah rakyat yg memilih!

Tetapi hak tersebut telah dirampas oleh pemimpin yg rakus. Mereka tidak lagi punya hak untuk bersuara, mereka tidak lagi punya hak untuk memberikan pandangan & mereka tidak lagi punya hak untuk memilih pemimpin negara. Kebebasan merka untuk mendapat informasi yg telus dinafikan, hak pihak pembangkang untuk bermedia juga dinafikan malah maklumat berkaitan dengannya diselewengkan ….. maka Perhimpunan jalanan yg kami pilih.

Sekarang siapa yg melakukan kerja haram, kamu wahai pemimpin … atau kami ??
.
APAKAH YG SEPATUTNYA MEREKA LAKUKAN
.
Sebetulnya, sebagai sebuah parti yg prihatin dengan nasib rakyat, mahukan nasib rakyat terbela & kebajikan mereka terpelihara .. mereka sepatutnya membuka mata & melihat perhimpunan BERSIH ini sebagai satu teguran rakyat buat mereka. Ia merupakan suatu 'signal' tidak percaya rakyat, bahkan suatu petanda bahawa rakyat mahukan perubahan dari parti yang menerajui kerajaan. Mereka tidak sepatutnya terus 'berhidung tinggi' dengan menganggap demontrasi rakyat ini sebagai 'sampah', apatah lagi menganggapnya sebagai menyalahi undang-undang negara .. justeru menangkap sesiapa sahaja yg terlibat di dalam perhimpunan tersebut.
.

Shoutul Amal - Semarak Perjuangan

.
KEZALIMAN ADALAH SUATU PERHAMBAAN !

Keadilan merupakan suatu kebebasan, namun kezaliman merupkan suatu perhambaan.

Apabila keadilan tidak dipelihara, berlakulah kezaliman. Keadilan & kezaliman saling tidak boleh disatukan. Keadilan menuntut semua manusia diberikan hak selayaknya, namun kezaliman mencabut hak-hak mereka, lalu mereka dijadikan hamba golongan yg zalim.

Siapa yg menentang mereka, ISA adalah tempat persemadian mereka. Di situlah sehina-hina tempat perhambaan bagi insan yg tidak bersalah, apatah lagi menanggung dosa. Mereka boleh memenjarakan jasad mereka bertahun-tahun di tahanan, tetapi mereka tidak boleh memenjarakan jiwa mereka. Tidak ada seorang tahananpun yg rebah dengan ombak ISA, malah kezaliman yg dilakukan ke atasnya menjadi pembakar buat mereka terus berjihad menuntut kebebasan & keadilan. Itulah bukti jiwa yg merdeka ..!!

Seperti yg saya nyatakan, manusia bukanlah robot yg boleh disepak & dilempang. Mereka punya hati & perasaan. Apatah lagi yg punya iman, iman memacu mereka untuk terus berjihad & berjuang walaupun mereka tersungkur di pertengahan jalan.

Lakukanlah apa saja yg ingin kamu lakukan !! Selagi iman mereka terpahat di dalam hati .. jiwa mereka tetap merdeka & jasad mereka tidak pernah berundur menarik diri. Mereka adalah pejuang yg tidak takutkan mati.


ISLAM = KEADILAN

Kedatangan Rasul SAW adalah untuk membebaskan perhambaan dikalangan manusia. Sistem perhambaan dihapuskan, malah dijanjikan pahala buat mereka yg membebaskan hambanya. Wanita yg dijadikan bahan pelepas nafsu seperti barang yg tidak bernilai, ditukar menjadi emas yg terlalu amat berharga nilainya. Golongan berkulit hitam dijadikan bilal, malah tiada lagi perbezaan taraf melainkan bagi mereka yg bertaqwa.


“Wahai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang lelaki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa - bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenali. Sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu disisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa diantara kamu”
(al-Hujerat: 13)

“Sesungguhnya Allah tidak melihat kpd rupa & hartamu tetapi Dia melihat kpd hati & pekerjaanmu”
(Dikeluarkan oleh Muslim & Ibn Majah)

“Sesungguhnya orang Islam itu bersaudara, tiada kelebihan seseorang itu ke atas orang lain kecuali dengan taqwa”
(Dikeluarkan oleh at-Tabrani diambil dari Tafsir Ibn Kathir)


Islam menuntut agar hambanya berlaku adil di dalam semua peringkat kehidupan yg mereka lalui, daripada ibubapa kpd anak-anak, majikan kpd pekerja serta pemerintah kpd rakyat. Malah, adil juga merupakan satu simbol ketaqwaan kpd Allah SWT.

.

"Hai orang-orang yang beriman hendaklah kamu menjadi orang-orang yang selalu menegakkan (kebenaran) karena Allah, menjadi saksi dengan adil dan janganlah sekali-kali kebencianmu terhadap sesuatu kaum, mendorong kamu untuk tidak berlaku adil. Berlaku adillah, karena adil itu lebih dekat kepada takwa"

(al-Maidah: 8)

.

Ingat !! Tiada tempat di sisi Allah bagi mereka yg melakukan kezaliman. Berhati-hatilah wahai golongan yg berlaku zalim …

.

"Dan bagi orang-orang yg zalim sekali-kali tidak ada seorang penolongpun"

(al-Hajj: 71)

.

"Barangsiapa yg memutuskan hak seorang muslim dengan sumpahnya, Allah mewajibkan baginya neraka & mengharamkannya syurga" (Riwayat Muslim)

.

"Sesungguhnya lelaki(termasuk perempuan) yg menggunakan harta Allah tanpa hak, tempat mereka adalah neraka pada hari Qiamat kelak" (Riwayat Bukhari)


HUJAN BANTUAN ALLAH.

.

Hujan mereka adalah bala, hujan kami adalah rahmat & bantuan daripada Allah SWT.

.

“Hujan yg turun tu adalah bantuan dari Allah supaya menyusahkan pihak polis untuk halang kita. Tapi bagi kita, hujan bukanlah satu halangan”, kata ayah kepada saya selepas perhimpunan BERSIH selesai.

Ya, hujan bukanlah alasan untuk kami berhenti menyuarakan bantahan kami, malah kami yakin ia adalah bantuan daripada Allah SWT.

Semoga suara yg melaungkan keadilan, badan yg dibasahi air hujan, tangan yg ditinggikan ke langit serta kaki yg digerakkan sepanjang perhimpunan tersebut bakal menjadi saksi-saksi kami di hadapan Allah SWT bahawa kami pernah & telah berjihad di jalan-Nya. Berkatilah perjuangan kami .. AMEEN.



TERIMA KASIH GERGASI KUNING

2 comments:

zlaa said...

Terima kasih atas liputan ini. The other side of story.

IbnAsmuni said...

Terima kasih & salam ziarah .. Tanda-tanda Kemenangan Islam sudah semakin hampir = Syeikh Dr. Yusuf al-Qardhawi.