Thursday 15 November 2007

PERKAHWINAN: Tahniah buat kalian ....

.
“Tahniah sbb bakal menjadi seorang suami”, ucap saya kepada sahabat saya sambil bersalaman tangan dengannya.

Sambil tersenyum riang dia menyambut, “Tu la ana nak minta nasihat sikit dari anta ni .. bagi la nasihat sikit”.

“Bersiap sedialah untuk menjadi seorang suami kepada seorang isteri …”, balas saya ringkas kepada beliau.

Tidak lama kemudian, kami pun berpisah dalam keadaan masing-masing gembira dengan berita beliau tersebut.

Bulan Disember tahun ini saja, 4 orang sahabat saya bakal mendirikan rumah tangga. Bermula dari 1 Disember (Pekan), kemudian disusuli pula pada 8 Disember (Kedah), 23 Disember (Ipoh) & akhir sekali 29 Disember 2007 (Kepong).
.
Saya tumpang gembira di atas perkhabaran tersebut. Semoga agama Allah SWT akan terus kukuh di muka bumi ini dengan bertambahnya bilangan umat Islam hasil dari perkahwinan dua insan yg berkasih sayang.

Anggaplah perkahwinan sebagai satu sunnah[1] para anbia’, insyallah antum akan beroleh keberkatan. Ketauilah bahawa tidak ada sebaik-baik keistimewaan yg dapat diungkapkan oleh seorang lelaki melainkan dengan kehadiran seorang isteri yg solehah,[2] dia telah dibantu melengkapkan sebahagian daripada agamanya.[3]


Saya tidak layak untuk bercakap soal pertanggungjawaban di dalam perkahwinan kerana saya juga masih belum mendirikan tangga, apatah lagi rumahnya. Namun begitu, saya ingin berkongsi nasihat yg diberikan oleh pensyarah Company Law II saya, Dr. Zuhairah ketika beliau mengajar kami Partnership Law yg merupakan sub-topic di bawah Company Law II yg saya pelajari. Saya mencatat kata-kata beliau tersebut bukan sekadar catitan pelajaran, tetapi juga sebagai catitan nasihat seorang isteri yg telah berjaya membuktikan tanggungjawabnya kepada suaminya. Semua orang (kami sebagai pelajar) mengakui baik budinya serta kelembutannya sebagai seorang pensyarah, juga sebagai seorang isteri & ibu kepada 10 orang anaknya. Beliau mengatakan:

“When you formed a partner, it is mutually consent and agreed upon that partners will be equally liable for any liability. Ignorance is not a reason to escape from sharing the liability. Therefore, trust is very2 much important in making a partner. You have to trust your partners. You must trust them. You must always put in your mind that whatever they did is for the benefit of the partner, for its profit. The most suitable example that laws books used is the relationship between husband & wife. Husband need to trust his wife, and it also goes to the wife. She must trust her husband. How much you love your husband, how much you love your wife .. if both of you couldn’t trust each other, the relation will not be lasting & forever … trust me”

Inilah yg dikatakan cahaya atas cahaya … di dalam menyampaikan pendidikan bercampur di dalamnya mutiara-mutiara nasihat yg terlalu besar nilainya. Ungkapannya bersahaja, tetapi maksudnya luar biasa. Kalau di saat itu dia hanya meletakkan dirinya sebagai seorg pelajar undang-undang sahaja, maka ungkapan itu hanyalah ungkapan yg biasa & hanya diambil sebagai catitan pelajaran. Tetapi sekiranya dia meletakkan dirinya sebagai pelajar undang-undang & di dalam masa yg sama, juga seorg yg prihatin tentang maksud di sebaliknya … ungkapan itu terlalu bermakna buatnya.

Cukuplah nota pelajaran ini menjadi nasihat buat saya & juga sahabat-sahabat saya yg bakal mendirikan rumah tangga. Semoga rumah yg bakal antum bina merupakan rumah tangga yg penuh kerahmatan dan mawaddah daripada Allah SWT.

Ucapan tahniah & doa saya kepada kalian yg bakal mendirikan rumah tangga:

بَارَكَ اللهُ لَكَ وبَارَكَ اللهُ عَلَيْكَ وَجَمَعَ بَيْنَكُمَا في خَيْرٍ

“Semoga Allah memberkati dirimu dan ke atas kamu serta menyatukan kamu berdua di dalam kebaikan”[4]
.
.
.
.
.
.
.........................
.
[1] Rasulullah SAW bersabda: “4 daripada sunnah para rasul: Memakai inai, memakai minyak ‘atar, bersiwak & berkawhwin” (Hadis riwayat at-Tirmizi daripada Abi Ayyub)

[2] “Dunia adalah keseronokkan & keistimewaan, dan sebaik-baik keseronokkan/keistimewaan dunia adalah isteri yg solehah” (Riwayat Muslim daripada Abdullah ibn Umar)

[3] “Barangsiapa yg diberikan rezeki oleh Allah SWT dengan seorang isteri yg solehah, maka sesungguhnya dia telah dibantu pada sebahagian dari agamanya. Maka bertaqwalah kepada Allah pada sebahagian dari bakinya” (Riwayat at-Tabrani (985) & Hakim (6232) dan beliau mengatakan: Isnadnya sahih)

Sebesar-besar ujian di dalam agama adalah syahwat batin & syahwat utk melakukan perzinaan. Oleh itu, dengan kehadiran isteri yg solehah, ia akan mengelakkan suami dari zina & keburukkan luaran (serta dia tahu pula tanggungjawabnya kpd suaminya). Manakala pada sebahagian yg lain, melengkapkannya adalah dengan bertaqwa kpd Allah SWT. Disebut dengan ‘isteri solehah’ kerana yg lainnya walaupun boleh membantu mengelakkan suami dari perlakuan zina, tetapi kadang kala ia boleh membawa suami kpd kebinasaan yg merosakkan & mencari kesenangan dunia yg haram (Faidhul Qadir, 2/177). Disebabkan dosa yg isteri lakukan, suami juga menanggung beban dosa beliau. Justeru, kehadirannya mungkin boleh membantu dari satu segi, dan tidak pula dari satu segi yg lain kerana terdapat kelopongan yg jelas pada dirinya. WA
.
[4] Riwayat Abu Daud (2130) dengan sanad yg sahih, at-Turmizi (1091), Ibn Majah (1905) & lain-lain. Imam at-Tirmizi mengatakan hadis ini hadis hasan sahih.

Inilah ucapan tahniah & doa yg diajarkan oleh Rasulullah SAW kepada kita untuk diucapkan kepada sahabat-sahabat kita yg bakal mendirikan rumah tangga. WA

0 comments: