Thursday 1 May 2008

Burung Kakak Tua menyanyi ..

.

Lihatlah bagaimana orang Islam sendiri mempersenda Islam

.

Masya-Allah, apa ni !! Adakah mereka sedar ataupun tidak dengan tindakan yang mereka lakukan itu? Apakah mereka faham akan mesej yang terkandung di dalam nasyid tersebut? Apakah pengarah filem tersebut juga sedar ataupun tidak dengan pengarahan filem yang dia arahkan? Apa nak jadi dengan umat Islam sekarang ini ...

Saya tidak tersinggung jika mereka memperkecilkan lagu tersebut, samada irama tersebut dikategorikan sebagai irama nasyid mahupun lagu ... ia hanya sekadar irama yang tidak lebih untuk menarik perhatian pendengar. Tetapi apa yang menyinggung perasaan saya adalah; mengapa nasyid yang bermesejkan dakwah seperti itu dipersembahkan oleh pelakon dan penyanyi seperti mereka? Apakah 'motive' sebenar di sebalik persembahan tersebut ..?

"Sepohon kayu daunnya rimbun,

lebat buahnya serta bunganya,

Walaupun hidup seribu tahun,

kalau tak sembahyang apa gunanya"

Perhatikan mesej di sebalik nasyid ini .. ia cuba menyedarkan kepada para pendengar tentang kepentingan solat di dalam kehidupan. Tetapi rentak dan corak persembahan yang tidak Islami serta bercanggah pula dengan apa yang ingin disampaikan oleh nasyid itu telah menjejaskan perhatian pendengar kepada mesej asal nasyid tersebut.

Adakah layak mesej tersebut dipersembahkan oleh penyanyi Elyana yang tidak menutup aurat serta dinyanyikan pula dengan rentak tarian seperti itu? Ini merupakan suatu penghinaan terhadap Islam yang saya kira secara implisit cuba membawa mesej Liberalisma agama kepada masyarakat.

"Nak solat, solat ... tetapi aurat adalah soal peribadi" .. adakah ini mesej sebenar yang ingin disampaikan?

Lihatlah dengan pertimbangan iman, nescaya kita akan mendapat jawapan yang mana asli dan yang mana palsu.

Tepuk dada, tanya iman masing-masing.

Semoga mereka diberikan hidayah oleh Allah SWT.

0 comments: