Monday 23 June 2008

Satu Wajah, Dua Perwatakkan;Yg asli dan yg palsu (edit)

.
Bismillah ..
.
Imam As-Syahid Hasan al-Banna mengatakan di dalam bukunya ((Adakah Kita Golongan Bekerja)):
.
“Bangsa ini sebenarnya memerlukan pembangunan jiwa dan pemurnian akhlak. Anak bangsanya perlu dididik agar memiliki sifat kelakian yang sebenar agar mereka mampu menghadapi segala rintangan di sepanjang jalan serta sedia menanggung segala kesulitan.”
.
Beliau meneruskan lagi, “Lelaki adalah rahsia hidup sesebuah bangsa dan menjadi faktor utama yang menentukan kebangkitan mereka. Sejarah manusia sebenarnya adalah sejarah kelahiran lelaki-lelaki yang berketerampilan dan memiliki jiwa serta kemahuan yang tinggi. Kekuatan atau kelemahan sesebuah bangsa diukur kepada sejauhmana bangsa ini mampu melahirkan golongan lelaki yang memiliki sifat-sifat kelakian yang sebenarnya. Dalam masa yang sama dia juga mampu menghancurkan bangsa ini jika sifat kelakiannya dihalakan ke arah kehancuran, bukan ke arah pembangunan bangsanya” ((Dinukil dari buku Perkara Asas Dalam Agenda Pembangunan Ummah, Kajian berdasarkan Gagasan Imam Hasan al-Banna, Dr. Abdul Hamid al-Ghazali, m.s 167))
.

.

.

.
Tapi kalau macam ni la contoh lelaki Muslim yang ada, apa la nasib umat Islam di masa hadapan agaknya ..
.
لعن رسول الله المتشبهين من الرجال بالنساء والمتشبهات من النساء بالرجال
"Rasulullah SAW melaknat lelaki yang menyerupai perempuan (pondan) dan perempuan yang menyerupai lelaki (tomboy)" (Hadis riwayat Bukhori daripada Ibn Abbas RA di dalam Kitab Libas (59/5546))
.
Geli lagi getik aku melihatnya .... eeeiii. Jauhi impian sebegini !!
.
Kalaupun tidak pondan pada zahirnya, janganlah pula menjadi pondan pada fikrahnya.
.
.

0 comments: