Tuesday 17 June 2008

Jadilah Pembantu-Pembantu Allah (Edit)

.
.
Sesungguhnya hidup di dunia ini merupakan satu rakaman. Kesemua yang kita lakukan di atas dunia ini disimpan oleh para malaikat untuk ditayangkan kembali di padang Mahsyar nanti di depan Allah SWT. Ketika itulah akan berlakunya proses pengeditan bagi setiap rakaman yang telah dirakamkan ke atas setiap manusia. Rakaman yang baik akan disimpan di dalam kotak syurga, manakala rakaman yang tidak baik akan dicampakkan ke dalam sampah neraka. Dalam erti kata yang lain, setiap amalan yang kita lakukan akan ada penghisabannya. Tiada seorangpun yang akan terlepas dari penelitian itu .. tiada seorang pun!!.
.
Oleh itu sahabat, muslimin muslimat, ikhwah dan akhawat sekalian ..
.
Allah SWT dengan limpahan rahmatNya mahukan semua hambaNya mencium bau haruman syurga. Dia tidak menzalimi hambaNya dengan membiarkan mereka hidup tanpa sebarang pedoman. Lalu dipersembahkan Islam sebagai jalan menuju ke Syurga, didedahkan rahsia-rahsia praktikal melalui sunnah nabi SAW sebagai petunjuk untuk menyelusuri jalan mulia itu.
….
Allah SWT tidak menurunkan malaikat sebagai utusanNya, tidak juga binatang, tumbuhan dan Jin. Tetapi Allah SWT mewahyukan risalahNya kepada Muhammad SAW yang merupakan seorang insan bergelar manusia, kerana tujuan risalah adalah ditujukan buat manusia. Malaikat, haiwan dan tumbuhan kesemuanya patuh dan sujud taat kepada Allah SWT, tetapi tidak makhlukNya dari kalangan jin dan manusia. Dari sudut pandang yang lain, pemilihan tersebut bertujuan supaya manusia mempunyai “role model” yang boleh diikuti di dalam hidup mereka serta mempunyai panduan dalam memikul tanggungjawab yang pernah diamanahkan kepada rasul-rasul dan nabi-nabi sebelumnya.
.
Tatkala Allah SWT memerintahkan kita mendirikan solat, Muhammad SAW bersedia menunjukkan caranya. Tatkala diperintahkan untuk melakukan kebaikkan dan keadilan, baginda SAW adalah petunjuk jalannya. Dan tatkala diperintahkan kepada kita untuk melaksanakan tugas dakwah, pada diri baginda SAW jugalah manual tersebut boleh dipelajari. Inilah rahsia mengapa para rasul dan nabi-nabi itu didatangkan daripada kalangan manusia .. bukan jin, malaikat, tumbuhan dan haiwan .. sebagai satu petunjuk dan jalan yang Allah SWT dedahkan kepada hambaNya yang mahu mencari redha Allah dan memenuhi isi syurga yang terbentang luas di dunia sana.
….
Sahabat yang saya cintai ..
….
Jadilah pembantu-pembantu Allah!!
….
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا كُونُوا أَنْصَارَ اللَّهِ
“Wahai orang-orang yang beriman, jadilah pembantu-pembantu Allah !!” (As-Soff: 13)
….
Ini sahaja jalan untuk mendapat redha Allah SWT. Jadilah pembantu-pembantu Allah.
.
Tidak kira siapapun diri saudara, kita semua merupakan pembantu-pembantu Allah di muka bumi ini. Setiap daripada kita harus merasakan bahawa dia berperanan terhadap Islam .. kehadirannya melengkapkan susunan bata yang membentuk sebuah mahkota. Dia punya rasa cinta dan tanggungjawab untuk menyumbangkan sesuatu demi Islam, walaupun terpaksa mengorbankan harta dan diri sendiri. Tidak kira samada kamu merupakan Doktor, Jurutera, Peguam, Ahli Farmasi, Guru atau para Ulama sekalipun, setelah kita melafazkan kalimah ((La Ilaha Illallah Muhammad Rasulullah)) bahwa Tiada Tuhan yang selayaknya disembah Melainkan Allah dan Muhammad itu Pesuruh Allah… bermula dari saat itu, kita telah pun dipertanggungjawabkan untuk menjadi pembantu-pembantu Allah. Kalimah itu adalah bai'ah taat setia kita kepada Allah .. janji antara kita dengan Allah.
.

.
Sesungguhnya Allah SWT tidak melihat setinggi mana pengorbanan dan sumbangan yang telah kita lakukan. Keikhlasan merupakan kunci penerimaan di sisi Allah, walaupun dengan hanya menjadi penjahit pakaian para mujahid .. pengorbananmu dilihat besar oleh Allah biarpun ia dilihat kecil oleh mata-mata manusia. Oleh itu, lakukan apa saja. Yang penting, ia diniatkan untuk Islam ...
.

As-Syahid Imam Hassan Al-Banna, antara tokoh agung yang menjual diri demi agama

.
“Ehh, ayat ini (as-Soff: 13) diturunkan kepada kaum nabi Musa, bukan kita”
….
Kaedah tafsir menyebut:
….
العبرة ليس بخصوص السبب ولكن بعموم الفظ
“Pengiktibaran itu bukan dikhususkan oleh satu-satu sebab tetapi disebabkan oleh keumuman lafaz”.
….
Kita sepatutnya merasakan bahawa ayat itu sebenarnya dikhitabkan dan ditujukan kepada kita. Begitulah salafus-soleh melihat ayat ini. Setelah kewafatan nabi SAW, mereka tidak berhenti di situ .. malah merasakan bahawa merekalah peganti diri Rasulullah SAW dalam meneruskan tanggungjawab dakwah itu ke seluruh penjuru dunia. Para peniaga dengan cara niaganya, ulama dengan cara ulama’nya, gabenor dengan cara gabenornya, khalifah dengan cara khalifahnya, orang awam dengan cara orang awamnya. Ringkasnya, kesemuanya merasakan bahawa merekalah misionari-misionari dan delegasi-delegasi Islam yang bertanggungjawab membawa risalah Allah itu dari timur ke barat.
….
Namun hari ini, kitalah misionari dan delegasi Islam itu. Kitalah penyambung perjuangan dakwah yang telah dimulakan oleh para rasul, para anbia’ dan salafus-soleh selepas mereka. Bukan berkira-kira dengan alasan “aku ini bukan ustaz” dan “aku bukan aktif dengan mana-mana Jemaah”, tetapi kerana merasakan bahawa “aku adalah seorang Islam”, maka aku merasa bertanggungjawab ke atas Islam dan demi Islam. Kalau tidak, tanyakan kembali kepada diri sendiri “Untuk apa aku menjadi muslim jika aku tidak mahu membantu Islam?” ..
….
Sahutlah seruan nabi SAW, “Sampaikanlah daripadaku walaupun satu ayat”.
.
Semoga di akhirat kelak, tangan-tangan dan kaki-kaki ini tidak segan untuk mempertahankan diri ini apabila ditanyakan tentang ke manakah ia telah digunakan. Allahumma Ameen.
.

MB Perak yang berjiwa da'ie

2 Frence women saying Shahadah in front of Syeikh al-Qaradawi

0 comments: