Thursday 12 June 2008

Membangun sambil Meruntuhkan

.
Pemandangan Paris pada waktu malam
.
Bangunan Parlimen yg digelar "Big Ben"
. Pemandangan di Oxford Street, London
.
"Cik, Amsterdam memang cantik ... tp bila cik ada di tengah-tengah bandar tu, cik jalan belakang-belakang sikit, nanti cik nampak la orang duduk dalam bilik merah", jelas kakak nana kepada emak sambil tersenyum-senyum.
.
Mak membenarkan kata-kata kak nana dengan anggukkannya. Tetapi di wajahnya jelas menunjukkan beliau tidak faham dengan apa yang cuba dijelaskan oleh kak nana.
.
"Di Amsterdam terkenal dengan tempat pelacuran cik ..", abg Irmie terus menyampuk menjelaskan apakah sebenarnya yang cuba diceritakan oleh isterinya, salah seorang agen Aidil Agency yang beroperasi di Kuala Lumpur.
.
"Ooo ye ke ...", mak mengiyakan sambil tersenyum.
.
"Memang .. even it has been legalized by the government", ayah pula menyampuk. Cuba menjelaskan kedudukan aktiviti pelacuran di Netherland dari sudut perundangan.
.
"Even they are qualified to get pension from the goverment sebab pelacuran telah diiktiraf sebagai kerjaya di sana", saya pula bersuara menyambung penjelasan yang dijelaskan ayah.
.
Ermm .. kalau macam tu kita batalkan je la ke Amsterdam bang. Kita pergi UK, France dgn Switzerland je", emak memberi pandangan kepada ayah selepas mendengar cerita kak nana dan abang Irmie.
.
Ayah tak cakap panjang, terus bersetuju dengan cadangan emak tersebut. Lalu kami anak beranak termasuk kakak emak dan suaminya melalui hari-hari percutian kami ke 3 negara sahaja; Switzerland, France dan UK.
.
Sepanjang perjalanan dan percutian saya di negara Eropah, apa yang dapat saya simpulkan dari banyak-banyak penilaian saya mengenainya adalah:
.
Mereka Membangun sambil Meruntuhkan
.
"Akan kami menarik mereka dengan beransur-ansur (ke arah kebinasaan) dari arah yang tidak mereka ketahui" (al-Qalam: 44)
.

Inilah bilik merah yg dimaksudkan (maaf gambar 18sx). Sekadar ingin menunjukkan

Bagaimana pula dengan Malaysia?


Syeikh Qaradhawi - Fitnah Wanita




0 comments: