Thursday 3 July 2008

Disebalik Pemberian itu ...

.

Ayah dan emak

Ayah saya memang sibuk. Kesibukkannya membuatkan beliau selalu pulang lewat ke rumah. Setelah selesai urusan di pejabat, kadang-kadang beliau masih belum pulang ke rumah kerana terpaksa mengikuti beberapa program jemaah sehingga menyebabkan waktu kerja beliau melebihi daripada waktu biasa.

Ayah kerap juga keluar outstation. Selain Kuala Lumpur, beliau kerap ke Kelantan. Dalam sebulan, mesti akan ada jadual perjalanan beliau ke Kelantan. Kadang-kadang balik hari, dan kadang-kadang terpaksa bermalam di sana. Mujur beliau mempunyai pemandu kereta peribadi yang bersedia membawa beliau ke mana-mana. Kami, terutamanya emak terpaksa ditinggalkan di rumah disebabkan oleh kesibukkan ayah.
.
.
Tetapi, walaubagaimana sibuknya beliau, ayah masih tidak melepaskan tanggungjawabnya sebagai suami dan bapa. Emak, saya, abang dan adik masih tetap bahagia berada di bawah penjagaan ayah. Ayah tetap menitikberatkan kebajikkan kami sekeluarga.
.
Walaupun ayah seorang yang tegas, tetapi ketegasan beliau bertempat. Ada tempat beliau tegas, dan ada tempat beliau menjadi kawan kepada anak-anaknya. Boleh bergurau, bergelak ketawa dan berbincang bertukar-tukar pandangan. Pernah satu ketika saya berdebat dengan ayah bermula dari waktu makan malam sehinggalah berlarutan ke tengah malam. Tak habis-habis.
.
Dalam banyak-banyak hal yang saya kagumi tentang ayah, beliau tidak pernah mengeluh soal duit. Hatta terhadap adik beradik beliau dan saudara mara, ayah tidak pernah lokek untuk menghulurkan duit sekiranya mereka memerlukan. Bahkan ayah pernah memesan kepada saya, “Dengan adik beradik jangan berkira-kira”. Saya pegang pesanan itu sehingga ke hari ini. Ayah didik saya supaya jangan menjadi hamba kepada duit.
.
Kepulangan ayah dari outstation, beliau selalunya akan membelikan sesuatu untuk kami. Khususnya apabila beliau pergi ke Kelantan, mesti akan ada sesuatu yang akan ayah belikan untuk kami terutamanya emak. Buah tangan yang selalu ayah belikan untuk emak setibanya dari Kelantan adalah beberapa helai kain baju kurung yang ayah beli di Pasar Siti Khadijah, pusat perniagaan Melayu yang dipelopori oleh kaum hawa.
.
Kain-kain yang ayah belikan pula sesuai dengan kehendak dan citarasa emak. Bahkan, ayah pernah menceritakan jenis kain baju kurung yang bagaimana yang menjadi citarasa emak. Jadi, dari situ saya tahu bahawa ayah tidak 'pandai-pandai' memilih kain baju kurung untuk emak, tetapi ayah pilih sesuai dengan citarasa emak. Apabila emak terima kain tersebut, dari raut senyuman emak, saya tahu emak memang suka dengan baju yang dibelikan ayah itu.
.
Namun kadang-kadang hati saya berbisik-bisik juga, “Tak membazir ke ayah selalu sangat beli baju kurung untuk emak ni. Tengok dalam almari tu dah banyak sangat baju kurung”, saya bertanya-tanya pada diri sendiri.
.
Tetapi lama kelamaan baru saya faham, ayah belikan hadiah untuk emak bukan semata-mata untuk memberikan hadiah, tetapi hakikat sebenarnya adalah untuk memberikan cinta dan kasih sayang beliau kepada emak. Hadiah itu luarannya, tetapi cinta itu adalah tujuannya. Agar dengan hadiah tersebut, emak juga membalas cinta ayah kepadanya.
.
Masih segar lagi dalam ingatan saya kata-kata Syeikh Rohimuddin ketikamana beliau mengatakan “Ayah berikan duit belanja kepada anak-anak bukan kerana mengharapkan agar anak-anaknya juga akan memberikan duit kepadanya apabila dia telah tua nanti. Tetapi duit yang diberikan adalah bukti kasih sayang ayah kepada anaknya dan mengharapkan agar si anak itu rapat dan membalas kasih sayang mereka kepada ayahnya pula. Itulah tujuannya”.
.
Itulah keunikkan cinta. Cinta itu buah hati dan perasaan. Dari mata turun ke hati, dan dari hati itulah lahirnya sebuah perasaan cinta. Ia bukan 'barang' yang boleh difahami melalui teori-teori saintifik atau dipelajari secara silibus di sekolah. Ia 'barang' aneh yang hanya dapat diungkapkan oleh hati yang merasainya. Tiada bahasa yang boleh mengungkapkan keunikkannya.
.
Saya tidak pasti apakah sesuai untuk saya katakan bahawa cinta itu 'barang' yang rapuh ataupun sebaliknya? Sukar untuk saya jelaskan mengapa saya mengatakan sedemikian. Kerana ia unik untuk dibicarakan, maka ia rumit juga untuk diperjelaskan.
.
Cinta perlu sentiasa dibajai dengan benih-benih iman dan kasih sayang agar ia terus segar dan membahagiakan. Sebaliknya, cinta yang tidak dipelihara pasti akan meleraikan ikatan cinta yang berpadu di dalam jiwa.
.
Agar ia terus kekal bersanubari dan menjadi embun-embun yang menyejukkan hati, maka si suami perlu bijak menumbuhkan perasaan cinta yang ditanam di dalam hati isteri dan anak-anak yang tersayang. Begitu juga si isteri ...
.
Justeru, disamping kesefahaman yang dibina di atas asas iman dan taqwa, Islam juga menggalakkan agar pasangan suami isteri sentiasa menghidupkan perasaan cinta dengan momen-momen teristimewa.
.
'Menghadiahkan' merupakan titik mula dalam membangkitkan momen-momen penting itu. 'Menghadiahkan' tidak semestinya dengan sesuatu yang berharga, ataupun berupa material ... asalkan ia dapat membangkitkan rasa cinta sesama mereka, ia sudah cukup membahagiakan walaupun dengan hanya 'menghadiahkan' ucapan terima kasih. Kerana asasnya adalah untuk menghadiahkan cinta, bukan menghadiahkan materi ... Cinta itu isi, Materi itu hanyalah kulitnya.
. .

تَصَافَحُوا يَذْهَبْ الْغِلُّ وَتَهَادَوْا تَحَابُّوا وَتَذْهَبْ الشَّحْنَاءُ

“Bersalamanlah (kerana) ia menghilangkan kedengkian, dan berilah hadiah (kerana) ia meningkatkan nilai kasih sayang dan membuang permusuhan[1] (Hadis riwayat Imam Malik daripada 'Ata’ bin Abi Muslim, Kitab Husnil Khuluq, 1685)

Rupa-rupanya disebalik pemberian itu ada HADIAH CINTA ...
.

.
.
----------------------------
.
[1] Di dalam riwayat at-Turmizi, nabi SAW bersabda: ((Berilah hadiah kerana dengan pemberian itu akan menghilangkan kebencian di dalam hati)). Begitu juga dengan hadis yang diriwayatkan oleh Al-Baihaqi di dalam Syi’bul Iman daripada Anas ibn Malik di mana nabi SAW bersabda: ((Berilah hadiah. Sesungguhnya dengan hadiah itu akan menghilangkan permusuhan)). (Ruj: Tanwirul Hawalik Syarah Muwatta' Imam Malik, As-Suyuti, m.s 810)
.
Begitu juga hubungan kita dengan Allah SWT. Apabila kita hidup di dunia, makanan kita adalah nasi dan lauk-pauk dari binatang dan tumbuhan. Tetapi apabila di dalam kubur nanti, makanan kita bukan nasi, roti dan ikan lagi ... tetapi pahala dan amal kita semasa di dunia. Justeru, Allah berfirman: "Sekiranya kamu bersyukur, nescaya akan Kami tambahkan bagi kamu (ganjaran pahala)"
(Ibrahim: 7). Bersyukur itu adalah bukti kasih sayang dan terima kasih kita kepada Allah SWT di atas segala pemberian dan nikmat yang Allah limpahkan. Tanda syukur itu bukan sekadar mengucap 'Alhamdulillah', tetapi juga perlu dibuktikan dengan ketaatan, ibadah, doa dan amal kebaikkan. Allah nyatakan bahawa Dia suka kepada hambaNya yang bersyukur. Lalu dengan tanda syukur itu, Dia menghadiahkan kepada hambaNya ganjaran pahala. Inilah hadiah Allah buat hambaNya yang terpilih. WA


.

4 comments:

djambu puadovich said...

Hatta terhadap adik beradik beliau dan saudara mara, ayah tidak pernah lekok untuk menghulurkan duit sekiranya mereka memerlukan.

lekok ke lokek? kui3

IbnAsmuni said...

haha ... betul gak ye.Thanks ..

Anonymous said...

iNiQaLb_PuTeH : erm, bagus lah kata2 or karangan anta nih...terharu rasanya,moga kita melaluinyer istiqomah...kesilapan bahasa, xdelah penting mana...isi tu yang perlu di ambil...sekadar pendapat.

IbnAsmuni said...

Syukran di atas pendapat anta tu. Moga kita sama2 mendapat manfaat daripadanya ... Ameen