Wednesday 9 July 2008

Protes atas PROTES

.
"Ustaz, pergi tak Protes 6 Julai ni?", saya bertanya kepada Ustaz ibn Ji.
.
"Tak .. boikot", beliau membalas soalan saya di dalam YM. Saya terkejut dengan jawapan beliau, apatah lagi apabila beliau menulis 'boikot'.
.
Soalan yang sama saya tanyakan kepada abang Muhaimin Sulam (bekas Ketua Pemuda PAS Perak) tatkala beliau bertandang ke rumah saya, namun dengan jawapan yang lebih sinis, "Protes atas protes", beliau menjawab.
.
Saya hanya mengiyakan jawapan kedua-duanya tanpa saya ketahui alasan di sebaliknya. Saya bingung dan tidak faham ... Apa dah jadi ni? Persoalan itu berpusing-pusing dalam kepala otak saya. Baju 'protes' sudah dibeli, semangat pun sudah membara .. tinggal menunggu hari dan masanya sahaja.
.
Malam itu tanpa membuang masa saya terus mencari jawapannya di dalam blog-blog bloggers. Saya buka blog Ustaz Nasrudin Tantawi. Akhirnya saya ketemu 'hint' disebalik 'boikot' dan 'protes atas protes' tersebut ... macam ada bau-bau konsert rock akan diadakan pada hari tersebut. "PROTES 6. 7. 2008 DEMO ATAU KONSERT ?", itu topik artikel beliau pada 30 Jun 2008.
.

INGIN DEMO ATAU KONSERT?
.
Saya ulangi soalan Ustaz Nasrudin Tantawi dengan sedikit penambahan.
.
Atau dengan lebih jelas lagi, haruskah perlu anjurkan konsert untuk menarik kehadiran masyarakat pada hari protes tersebut?
.
Atau dalam bentuk yang lebih detail lagi, apakah matlamat kehadiran tersebut disebabkan oleh konsert atau disebabkan oleh kemarahan rakyat akan kenaikkan harga minyak yang mendadak di negara kita?
.
Atau dengan versi lebih mudah lagi, apakah kita mahukan kehadiran rakyat disebabkan oleh konsert atau disebabkan oleh rasa ketidakpuasan mereka terhadap tindakan kerajaan yang menaikkan harga minyak secara mendadak lalu turun beramai-ramai menunjukkan rasa protes mereka pada 6 Julai tersebut dengan tanpa dipaksa-paksa?
.
Saya tidak bercadang untuk mengulas panjang isu ini kerana ia telahpun berlalu. Bak kata orang tua, "Yang dah berlalu itu biarlah berlalu". Namun, saya sekadar ingin membawa anda berfikir mengenai soalan yang saya kemukakan di atas dan berilah jawapan ke atasnya. Moga selepas ini tidak akan timbul lagi persoalan yang sama seperti di atas.
.
Mungkin tidak keterlaluan kalau saya bertanya, apakah masih perlu menabur umpan pada harimau yang sedang lapar supaya ia membaham sasaran yang berada di hadapannya? Inilah jawapan saya kalau orang bertanya.
.
Kalau abang Muhaimin menjawap dengan penuh bersinis, saya pun nak bersinis juga.
.

0 comments: