Saturday 5 July 2008

Tenang saat bersamanya ...

Syeikh Fahd bin Salim al-Kanderi

"Tengah dengar Syeikh Masyari baca ke?", saya bertanya kepada sahabat setia saya.

"Biasalah .. my favourite", beliau menjawab.

"Ana tengah dengar Syeikh Fahd al-Kendari. Sayu sangat dia baca", saya menceritakan.

Saya tenggelam bersama-sama dengan keindahan suara dan bacaannya. Sahabat saya di satu pertiga malam itu. Susunan bahasa, kisah, Mau'izah, Inzar dan Basyhir itu menyempurnakan bagi setiap kesempurnaannya.

Biar beribu kali, hatta berjuta kali sekalipun mendengarnya, ia tidak pernah sesekali menjemukan. Bahkan setiap kali mendengarnya, keindahannya pasti bertambah ...

Ia menghiburkan perasaan yang sunyi, menenangkan hati yang lara .. memberi kekuatan buat diri yang lemah dan memberi keyakinan buat diri yang resah.

Ia ubat bagi segala ubat … As-Syifaaul lima fis sudur, warahmatan lil mu’minin.[1]

Itulah al-Quran .. Kalamullah, Mukjizat Rasulillah, Hujjah ummat Muhammadiyyah.
.
Kehebatannya boleh membuatkan manusia menangis, terduduk dan merasa gerun .. kerna ia bukan kalam ciptaan manusia, tetapi kalam ciptaan Allah, Pencipta alam semesta, Yang Istiwa' di atas 'Arasy dan Terkaya bagi sekelian alam.
.
Ia kalam yang tidak sunyi dengan mau'izah dan peringatan, berita gembira dan kemenangan, hakikat dan kenyataan, haq jua kebenaran, panduan hidup dalam kehidupan.
.
Ia kalam yang diturunkan buat manusia, buat ummat Muhammad Rasul akhir zaman. Ia mukjizat rasulillah, risalah teragung buat Baginda, bertebaran sehingga dua pertiga dunia. Ia hujjah buat para ikutan, senjata pemusnah manusia dan syaitan ...
.
"Surah Yusuf yang ana paling suka dengar .. tambah-tambah lagi dalam waktu subuh. Memang benar-benar memberi ketenangan", cerita sahabat saya mengenai bacaan Syeikh Masyari yang menjadi pilihannya.
.
"Tapi kalau ana, surah al-Mukminun yang paling ana khusu' dengar ..", cerita saya pula. Sungguh, kalau kami keluar bersama .. kami bertukar-tukar mendengar surah pilihan kami. Kadang-kadang surah al-Mukminun dan kadang-kadang suruh Yusuf, dan surah lainnya. Ke mana saja saya pergi .. kalau tidak membuka radio IKIM.FM, saya akan mendengar bacaan al-Quran sebagai teman di sepanjang perjalanan. Ia menghiburkan.
.
Demi Allah !! Saya tidak pernah lagi mendengar mana-mana orang mengatakan bahawa fikirannya kusut dan hatinya tidak tenteram saat mendengar bacaan al-Quran dilagukan. Walaupun surah yang dibacakan berulang-ulang, ia tetap masih menghiburkan.
.
Marilah berjinak-jinak dengan nasyeed al-Quran ....
.
Ya Allah,
Hiasilah kami, anak-anak kami dan isteri-isteri kami dengan hiasan al-Quran,
Muliakanlah kami dengan kemuliaan al-Quran.
Ya Allah,
Jadikanlah Quran sebagai hujjah bagi kami
dan janganlah Engkau jadikan Quran berhujjah ke atas kami. (ad-Dua')
.
-------------------------------
.
[1] Diambil dari dua ayat iaitu dari surah Yunus (10:57) dan surah al-Isra’ (17:82).
.

يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْكُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَشِفَاءٌ لِمَا فِي الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ
"Wahai manusia, sungguh telah datang kepada kamu peringatan daripada Tuhanmu, dan penawar bagi penyakit-penyakit (yang berada) di dalam hati dan petunjuk serta rahmat bagi orang-orang yang beriman" (Yunus: 57)
.
وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآَنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ
"Dan Kami turunkan daripada al-Quran itu penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman" (al-Isra': 82)

0 comments: