Sunday 4 January 2009

Kata Hati

.
.
Setiap orang mempunyai cita-citanya yang tersendiri. Apakah cita-cita itu..? .. ia bergantung kepada kecenderungan seseorang dalam perjalanan beliau merentasi jambatan-jambatan kehidupan.
.
Suasana, bi’ah, keadaan dan personaliti selalunya menjadi faktor-faktor penting yang mempengaruhi cita-cita seseorang. Ini bukan lagi seperti cita-cita … “saya nak jadi askar” .. “saya nak jadi polis, peguam, doktor dan cikgu” … Malah cita-cita tersebut melangkaui dari penetapan cita-cita asas tadi. Ia merupakan harapan dan cita-cita yang sering diimpikan oleh kebanyakkan golongan remaja yang sudah mempunyai hala tuju.
.
Kalau dia merupakan seorang graduan kedoktoran, dia pasti mempunyai cita-cita dan harapan untuk menjadi seorang doktor yang bagaimana …
.
Kalau dia merupakan seorang graduan jurutera, dia juga pasti mempunyai cita-cita dan harapan untuk menjadi seorang jurutera yang bagaimana …
.
Kalau dia merupakan seorang graduan syariah, dia juga tidak terlepas dari cita-cita dan harapan untuk menjadi seorang agamawan yang bagaimana ...
.
Berbeza pula nilaiannya sekiranya dia merupakan seorang graduan, dan di dalam masa yang sama dia juga berkecimpung secara aktif di dalam arena dakwah dan politik, pasti dia mempunyai cita-cita dan harapan yang sedikit berbeza dengan contoh-contoh yang saya sebutkan di atas. Nilaiannya bukan hanya tertentu kepada kecemerlangan kerjaya semata-mata, tetapi turut sama meletakkan sifat-sifat dai’ dan politikus sebagai eset kecemerlangan kerjaya beliau.
.
Bermakna, di sana ada matlamat utama bagi yang utama.
.
Tetapi begitulah lumrah kehidupan … yang namanya manusia itu adalah hamba kepada sang Pencipta. Allah SWT telah menetapkan bahawa, “Tugas kamu adalah berusaha dan bertawakkal, sedangkan soal berjaya atau tidak cita-cita dan harapan kamu itu adalah tugas dan hak Aku”, selari dengan firmannya, “Allah yang menciptakan kamu dan perbuatan-perbuatan kamu”. Bererti harus dikembalikan jawapannya secara total kepada Allah SWT.
.
Oleh itu, ada dikalangan mereka yang Allah maqbulkan cita-cita dan harapan mereka, lalu mereka berjaya menggapainya. Namun tidak ketinggalan juga ada yang tidak berkesempatan menikmati cita-cita dan harapannya yang diimpikan, lalu gugur ia menjadi kenangan yang tersisa di dalam hati lantaran tersilap memilih jalan, terhalang oleh faktor luaran yang mengelirukan ataupun kerana ajal hidup yang pendek dan tidak mengizinkan.
.
Bagaimana dengan saya ….? Saya tidak terlepas dari manusia yang mempunyai harapan dan cita-cita. Akan tetapi, saya masih tidak tahu kesudahannya … Apakah jalan yang sedang saya lalui saat ini berpenghujung dengan pertemuan harapan dan cita-cita yang terbuku di dalam hati saya atau ia bakal tersimpan di dalam sorotan harapan semata-mata.
.
Saya sendiri pun tidak tahu.
.
Sebagai manusia, saya hanya mampu berdoa agar Allah SWT menyuluhi perjalanan saya menuju cita-cita yang selama ini saya impikan. Dia lebih tahu apa yang terbaik buat saya.
.
Segala kekurangan, kelemahan dan kecacatan itu adalah daripada diri saya yang lemah, dan segala yang baik lagi yang terbaik itu adalah daripada Allah SWT.
.
Di sini saya pasrahkan diri.
.
...............................................
.
Ya Allah, muliakanlah Islam dan kaum Muslimin. Tinggikanlah Islam di kedudukan yang tertinggi dan rendahkanlah musuh-musuh Islam di kalangan Yahudi dan Nasrani di kedudukan yang paling hina. Mereka adalah musuh-musuhMu, musuh-musuh agamaMu, penceroboh dan penjenayah terhadap kaum Muslimin.
.
Ya Allah, terimalah kami di kalangan jundi-jundi Mu yang Sodiqin, letakkanlah kami di kalangan kelompok tenteramu yang Gholibin, dan masukkanlah kami dengan rahmatMu di kalangan hambaMu yang Solihin.
.
Ya Allah Ya Tuhan kami, letakkanlah kecintaan kami cinta kepada iman dan hiasilah ia di dalam hati sanubari kami, letakkanlah kebencian kami benci kepada kufur, fasiq dan maksiat dan jadikanlah kami hamba-hambaMu yang mendapat petunjuk.
.
Ya Allah, bantulah kami terhadap musuh-musuh Mu dan musuh-musuh agamaMu dan jauhkanlah dari bumiMu ini kuasa-kuasa mereka serta janganlah Kau biarkan mereka menguasai ke atas hamba-hambaMu yang beriman.
.
Ya Allah, goncanglah kedudukan mereka, hancurkanlah kesatuan mereka dan leraikanlah pasukan mereka.
.
Ya Allah Yang menurunkan Kitab, Yang memperjalankan awan, Yang memecahkan Ahzab ... pecahkanlah mereka dan bantulah kami terhadap mereka.
.
Ya Allah, bantulah saudara-saudara kami yang berjihad di atas namaMu walau di mana sahaja mereka berada. Bantulah saudara-saudara kami di Palestin, Afghanistan, Kashmir, Malaysia dan seluruh negara-negara kaum Muslimin.
.
Ya Allah Yang Maha Hidup dan tidak akan mati ...
.
Ya Allah Yang mempunyai kerajaan dan para tentera ..
.
Ya Allah Yang memiliki Kemuliaan dan Kesombongan ..
.
Ya Allah yang Berdiri dengan sendiri dan tidak sesekali tidur
.
Yang mendengar dan menjawab segala doa dan permintaan ...
.
Terimalah doa kami dan permintaan kami.
.
Ameen
.
.

0 comments: