Monday 27 April 2009

Mengapa perlu menanyakan soalan itu lagi ?


"Ustaz, kalau air mani tu suci, maknanya boleh la kita guna untuk berwudhuk kalau cukup dua kolah?", tanya salah seorang pemanggil kepada ustaz. 

"Sebelum ana jawab, ana nak enta kumpulkan air mani sampai dua kolah dulu, kemudian baru ana jawab soalan enta ..", jawab ustaz dengan nada perli.

Pertanyaan ini mengingatkan saya kepada kisah yang diceritakan oleh sahabat saya ketika beliau mendengar seorang pemanggil menelefon seorang ustaz yang dijemput khas untuk mengisi ruang soal-jawab di radio Kedah.fm. Kami yang sedang menjamu juadah ringan di masjid UIA selepas solat tarawih tergelak bahak saat mendengar sahabat kami menceritakannya.

"Tak ada soalan lain ke nak tanya ..", sambil ketawa ringan saya bertanya.  

Mungkin pada siri soal-jawab tersebut, ustaz yang dijemput sedang menerangkan mengenai kesucian air mani(1) di dalam perbincangan ((Fiqh at-Thaharah)), maka ada si pemanggil yang "jauh sangat sempadan permikirannya" ingin tahu apakah hukumnya jika ia digunakan untuk berwudhuk. Malang sungguh orang itu. Lain yang ditanya, lain pula yang dijawab.    

Mungkin itulah juga jawapan saya kalau ada penanya yang bertanyakan soalan yang sama. Saya setuju dengan jawapan ustaz itu!

BERFIKIR SEBELUM BERTANYA

"Cikgu-cikgu, kenapa dia mati?", saya bertanya tentang Kellie kepada cikgu Hafizah ketika dalam perjalanan pulang dari lawatan sekolah rendah ke Kellie's Castle.   

"Dia mati sebab dah sampai ajal la", sambil tersenyum, dengan bersahaja cikgu Hafizah menjawab.

Satu bas gelakkan saya ketika itu. Tapi saya yakin, kawan-kawan saya bukannya faham pun mengapa cikgu Hafizah menjawab sebegitu.   

"Sepatutnya kamu tanya .. bagaimana dia boleh mati cikgu? Itu baru gaya soalan yang betul Fitri", jelas cikgu Hafizah supaya saya faham mengapa beliau menjawab sedemikian. 

Sejak dari peristiwa itu, saya sentiasa beringat apabila ingin menujukan soalan kerana dari persoalan yang ditanyakan, ia secara tidak langsung mampu menjadi kayu ukur kepada tahap keilmuan, kefahaman dan kemampuan kita di sisi para pendengar. Kalau bodoh soalannya, maka bodohlah anggapan orang terhadap kita. Kalau baik soalannya, maka baik jugalah anggapan orang terhadap kita. 

BIAR BERMANFAAT

"Syeikh, boleh tak jelaskan tentang Nur Muhammad?", tanya seorang pelajar baru kepada guru kepada guru kami, Syeikh Yusuf Bakhur al-Hasani.

"Kamu mahu jawapan itu mengikut kefahaman saya atau kefahaman kamu !? Nur Muhammad itu ialah kamu melaksanakan seluruh perintah Allah, mengikut sunnah Rasulullah, mendirikan solat dan tunaikan zakat ..", beliau seolah-olah berang dengan pertanyaan itu.

Sudah pasti pelajar tersebut terkejut dengan jawapan Syeikh kerana itu bukanlah jawapan kepada persoalan yang beliau tanyakan, malah jauh sekali dari pengertian Nur Muhammad. 

Persoalan ini sama seperti situasi yang pernah berlaku di zaman Rasulullah SAW di mana ada sebilangan sahabat bertanyakan kepada baginda mengapa bulan Sabit kelihatan tipis bagaikan benang lalu terus membesar sehingga menjadi bulan purnama, kemudian mengecil semula menjadi bentuknya yang asal. Lalu Rasulullah SAW menjawab melalui firman Allah SWT:

هي مواقيتُ للناس والحج 
"Bulan Sabit itu adalah tanda-tanda waktu bagi manusia dan haji" (al-Baqarah: 189)

Apa kaitannya di antara kecil besar bulan Sabit dengan keadaannya yang menjadi tanda-tanda waktu bagi manusia dan haji? 

Memang Rasulullah SAW tidak menjawab soalan tersebut, tetapi mengalihkannya kepada jawapan yang lebih bermanfaat dalam konteks agama dan kehidupan mereka, di dalam masa yang sama mengajar mereka agar sentiasa memikirkan sesuatu yang hanya bermanfaat untuk kemajuan mereka. Saya teringat dengan kata-kata Tok Guru Nik Aziz ketika beliau mensyarahkan ayat ini, "Rasulullah bukan tidak boleh jawab soalan itu, tetapi sengaja baginda tak mahu menjawabnya kerana untuk menjawab soalan tersebut, tidak tanya Rasulullah pun tak pe. Itu peranan akal untuk mengkaji mengapa kejadian bulan diciptakan sedemikian. Tapi nabi jawab sesuatu yang berkaitan dengan persoalan wahyu dan perkara ghaib kerana perkara ini akal pun tak mampu mencapainya. Yang hanya boleh jawab persoalan begini hanya nabi saja sebab baginda mendapat jawapan terus daripada Allah SWT, dan inilah objektif sebenar pengutusan nabi-nabi ke muka bumi".

Namun inilah masalah yang menimpa umat Islam. Ramai diantara kita sangat gemar bertanyakan sesuatu yang tidak meninggalkan kesan yang bermakna untuk diri sendiri dan orang lain. Persoalan yang diutarakan jelas tidak mampu untuk memberi impak dan tenaga kepada kelesuan ummah serta membangkitkan jiwa-jiwa yang lena, bahkan terbawa-bawa dengan khayalan-khayalan yang tidak berkesudahan yang sentiasa bermain di minda. 

Jika kita mengkaji sejarah-sejarah para sahabat, Saidina Umar RA pernah menghukum seseorang yang selalu bertanya dengan pertanyaan yang menghantui fikirannya tentang masalah-masalah mutasyabihat (samar-samar) yang tiada kaitannya dengan praktikal kehidupan yang kadang kala boleh meransang polemik sengit yang amat merugikan. 

Imam Malik pula pernah ditanya tentang maksud hakikat istiwa' dalam firman Allah (surah Taha: 5), beliau lantas menjadi marah dengan persoalan itu dan berkata kepada yang bertanya, "Istiwa' itu jelas, caranya tidak diketahui, mengimaninya adalah wajib dan bertanya tentangnya adalah bid'ah" 

Contoh-contoh yang diberikan bukanlah untuk menyatakan bahawa Islam menyekat perkembangan ilmu dan permikiran seseorang, tetapi Islam berdiri untuk menjaga keharmonian fizikal dan rohani manusia dari tercemar oleh hawa nafsu yang merosakkan. Jika perkara ini tidak dibendung seawalnya, boleh jadi kita akan terbawa-bawa kepada persoalan-persoalan yang pelik malah sehingga ke tahap mempersoalkan, "Siapa yang mencipta Allah?". Abu Hurairah RA berkata: 

لا يزال الناس يتساءلون حتى يقال : هذا الله خلق الخلق فمن خلق الله؟
"Manusia akan sentiasa bertanya sehingga dikatakan: Inilah Allah yang menciptakan makhluk. Tetapi siapa pula yang menciptakan Allah?!" 

Sekiranya permikiran kita sudah sampai ke tahap itu, maka inilah kemuncak kemusnahan kita sebenarnya. Justeru itu, Islam sentiasa mengambil langkah berhati-hati di atas prinsip kesederhanaan dan wasathiyyah, iaitu dengan menjaga penganutnya agar tidak terjerobos di dalam permikiran yang akan merosakkan diri mereka sendiri seperti mana yang pernah dilalui oleh bangsa Yunani dan Rome suatu ketika dahulu. 

Di sinilah punca kejatuhan dua bangsa gergasi ini sebenarnya. 

Kecerdasan yang mereka perolehi melebihi dari bangsa-bangsa lain pada saat itu malangnya telah dirobek oleh falsafah permikiran yang melampau sehingga membawa kepada kefahaman agama yang tempang, yang akhirnya menjadikan Yunani dan Rome sebagai bangsa keparat yang memuja "material" di dalam kehidupan, malah penghayatan keagamaan mereka juga turut diracuni oleh faham materi yang menebal.    

Sehubungan dengan itu, Prof. Lecky di dalam bukunya ((History of European Morals)) pernah mengatakan, "Semua peradaban Yunani hanya didasarkan pada akal saja". Sementara seorang penulis Rome yang bernama Apoles pula mengatakan, "Bangsa Yunani mengagungkan tuhan mereka dengan jalan menyanyi dan menari". Kecenderungan mereka hanya terbatas pada kesenangan hidup, gemar memahat, melukis dan menciptakan karya sastera yang tidak dapat dipertanggungjawabkan. Kerana itulah di sana sering terjadi kebejatan moral yang tidak dapat dibendung lagi. ((Maulana Abul Hasan Ali An-Nadwi, Kerugian Dunia Kerana Kemunduran Umat Islam, m.s 179-181))

Kemelesetan ini jika dinilai kembali, asasnya berpunca dari proses permikiran yang tidak dikawal oleh wahyu sehingga bercambahnya pelbagai kekarutan dan khurafat yang membinasakan. 

annadwi.jpg image by al-muhasibi
Maulana Abul Hassan Ali An-Nadwi, pengasas Nadwatul Ulama, Lucknow. Beliau merupakan ulama India yang terkenal dengan kehebatan dan ketinggian sastera Arabnya sehingga diakui oleh tokoh-tokoh ilmuan Islam  dari kalangan orang Arab seperti Dr Muhammad Yusuf Musa dan Syed Qutb  
  
Sesetengah para ilmuan Islam juga tidak terlepas daripada terpengaruh dengan pelbagai khayalan dan campur baur falsafah yang keterlaluan di dalam penulisan dan pengkajian mereka sehingga mereka lupa essensi utama yang perlu dititikberatkan untuk masyarakat. Walaupun ia tidak langsung terperosok di dalam lembah kesesatan, tetapi cukuplah pendominasian permikiran tersebut telah menjadi salah satu penyumbang kepada keruntuhan Umat Islam silam. Maulana Syeikh Abul Hassan Ali An-Nadwi di dalam bukunya ((Kerugian Dunia Kerana Kemunduran Umat Islam)) mengatakan, "Kaum Muslimin bukan saja membahas sifat-sifat Allah belaka, bahkan mereka membahas tentang roh, falsafah Wahdatul Wujud dan sebagainya yang memerlukan tenaga dan waktu yang tidak sedikit"

Beliau menyambung lagi, "Memang hasil penemuan kaum Muslimin itu diakui banyak menunjang permikiran moden barat di abad Renaisance, namun semua hasil penemuan mereka jika dibandingkan (antara tempoh masa diantara Islam dan Barat) dengan penemuan barat tetap tidak sebanding. Tidak sebanding pula dalam hal ketelitian, keahlian mahupun penemuan baru terhadap kajian-kajian saintifik. Jika kita ingin mengetahui berapa besar perhatian dunia Islam terhadap masalah roh dibandingkan dengan perhatian mereka terhadap penemuan ilmiah (ie sains), maka bandingkan antara kitab Futuhul Makkiyah oleh Ibnul Arabi dengan kitab yang paling besar dalam ilmu fizik dan sains. Dalam hal ini akan kita dapati betapa besarnya perhatian kaum muslimin terhadap perbahasan roh lebih daripada perbahasan ilmiah lainnya" (m.s 151-152) 
 
Oleh kerana itu, bagi membendung dari berleluasanya permasalahan ini, Syeikh al-Qaradhawi di dalam bukunya ((Al-Fatwa Bainal Indhibath wat Tasayyub)) menjelaskan keperluan umat Islam untuk memikirkan sesuatu yang lebih bermanfaat untuk pembangunan ummah dan menyuburkan suasana perbincangan serta persoalan yang lebih realistik di dalam kehidupan mereka demi untuk membangun kembali sebuah tamadun Islam yang pernah dibangga-banggakan suatu ketika dahulu. (m.s 55-61) 

KESAMARAN(MUBHAMAT) SESETENGAH AYAT-AYAT AL-QURAN 

"Syeikh, siapakah nama saudara perempuan nabi Musa yang disebutkan di dalam al-Quran?".

"Kenapa kamu sibuk dengannya?", syeikh 'baran' dengan soalan si penanya. "Apakah engkau ingin meminangnya? Letaklah apa saja namanya .. Maryam, Zulaiha atau Maria sekalipun, apakah ia bermanfaat untuk kamu?", beliau menyambung lagi.  

Pertanyaan di atas adalah pengalaman yang diceritakan oleh Syeikh al-Qaradawi ketika beliau sedang memberikan pengajian hariannya di masjid. Jelas daripada jawapan beliau itu menunjukkan betapa beliau begitu tidak gemar dengan pertanyaan-pertanyaan seumpama itu.
 
Saat Allah menurunkan ayat-ayat al-Quran supaya diambil pengajaran dan peringatan daripadanya, namun ada pula di kalangan kita yang gemar membelek-belek sudut-sudut kecil di celahan ayat-ayat itu. 

Allah SWT memerintahkan agar kita menghayati nikmat Syurga dan bahaya kepanasan neraka, tetapi mengapa pula ada orang mahu bertanya "Di manakah Syurga dan Neraka?". Saat Allah meminta kita menghayati ketinggian pengorbanan nabi Ismail AS, mengapa ada pula orang yang mahu bertanya, "Apakah nabi Ismail lebih mulia dari Ishak?". Saat Allah SWT meminta agar kita mengambil pengajaran dari kesesatan kaum Nasrani terhadap risalah Nabi Isa AS, mengapa masih ada orang yang ingin tahu, "Bila saat turunnya nabi Isa AS?". Saat Allah SWT memerintahkan agar kita mempelajari ketulenan iman pemuda Ashabul Kahfi, mengapa tidak habis-habis orang menanyakan, "Apakah warna anjing Ashabul Kahfi dan apakah ia jantan ataupun betina?". 

Penting sangatkah soalan itu? Mengapa soalan sedemikian yang harus diajukan? Apakah tidak ada soalan lain yang lebih penting untuk ditanyakan berbanding soalan-soalan sebegini? Adakah ia dapat mendorong kita kepada kefahaman Islam yang lebih syumul dan komprehensif? 

Malang sungguh diri kita sekiranya kita masih lapar dengan soalan-soalan sebegini, padahal ia tidak mampu mengeyangkan pun.    

Justeru itu, elok rasanya untuk saya jelaskan sebab-sebab kesamaran yang terdapat di dalam beberapa ayat-ayat al-Quran supaya kita lebih memahaminya, dan tidak lagi mengheret kita untuk bertanya bentuk-bentuk persoalan pelik seperti yang dicontohkan di atas. 



Jauh sekali untuk dikatakan bahawa Allah SWT lalai atau terlupa untuk menjelaskan 'warna anjing Ashabul Kahfi', 'siapakah saudara perempuan Musa AS' dan pelbagai lagi bentuk Mubhamat di dalam al-Quran melainkan di sana terdapat rahsia-rahsia yang hanya mampu difahami oleh para ulama yang diberikan taufiq dan hidayah oleh Allah SWT saja. Sehubungan itu, untuk memahami rahsia-rahsia di sebalik penurunan ayat-ayat mubhamat ini, Imam As-Suyuti di dalam bukunya ((Al-Itqan fi 'Ulumil Qur'an))(2) telah membariskan tujuh sebab di sebalik kesamaran(mubhamat) yang terdapat di dalam al-Quran.  

1) Kerana penjelasannya ada dijelaskan di dalam ayat yang lain seperti firman Allah SWT:

    صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ
"Jalan orang-orang yang Engkau berikan nikmat kepada mereka" (Al-Fatihah: 7)

Kemudian "orang-orang yang diberi nikmat" itu dijelaskan di dalam surah an-Nisa' ayat 69 sebagai orang-orang dari kalangan para nabi, orang-orang yang benar, para syuhada' dan orang-orang yang soleh. 

Hal ini sesuai dengan peranan surah al-Fatihah sebagai Ummul Qur'an yang hanya memuatkan asas-asas penting intipati Islam secara ringkas, lalu maksudnya dijelaskan di tempat lain oleh ayat al-Quran sendiri ataupun daripada hadis rasulullah SAW. Selain daripada itu, ia bertujuan untuk membuktikan mutabaqahnya (selari) di antara satu ayat dengan ayat yang lain tanpa sebarang percanggahan. WA  

2) Kerana identiti orang yang tidak disebutkan di dalam ayat tersebut sudah sangat maklum seperti firman Allah di dalam surah al-Baqarah ayat 35:

وَقُلْنَا يَا آدَمُ اسْكُنْ أَنْتَ وَزَوْجُكَ الْجَنَّةَ
"Dan Kami katakan: Wahai Adam, masuklah kamu dan isteri kamu di dalam syurga"

Dalam ayat ini, Allah tidak menjelaskan siapakah isteri nabi Adam AS kerana sudah maklum bahawa beliau adalah Saidatina Hawa, bukan orang lain. 

3) Kerana tiada faedahnya menzahirkan identiti individu atau kelompok yang dimaksudkan seperti yang disebut di dalam ayat 259 surah al-Baqarah:

أَوْ كَالَّذِي مَرَّ عَلَى قَرْيَةٍ
"Atau apakah (kamu tidak memerhatikan) orang yang melalui satu negeri ..."

4) Kerana ingin mengumumkan peringatan ayat tersebut kepada semua, bukan dikhususkan kepada orang yang disebutkan sahaja, seperti firman Allah SWT di dalam surah an-Nisa' ayat 100:

وَمَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهَاجِرًا
"Barangsiapa yang keluar dari rumahnya dengan niat untuk berhijrah .."

Dalam erti kata lain, ayat ini tidak dikhususkan kepada golongan yang diceritakan di dalam ayat ini sahaja, malah sesiapa sahaja yang keluar dari rumahnya berhijrah demi untuk mencari keredhaan Allah dan RasulNya, maka dia juga tergolong di dalam golongan yang disebutkan di dalam ayat ini. 

5) Untuk mengagungkan sifatnya yang mulia dari namanya sendiri, seperti firman Allah SWT di dalam surah an-Nur ayat 22, Az-Zumar ayat 33 dan At-Taubah ayat 40. 

وَلا يَأْتَلِ أُولُو الْفَضْلِ
"Dan janganlah orang-orang yang mempunyai kelebihan .."

6) Untuk menggambarkan teruknya kehinaan mereka melalui sifat mereka yang buruk melebihi dari nama-nama mereka sendiri seperti yang digambarkan di dalam surah al-Kauthar ayat 3:

إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الأبْتَرُ
"Sesungguhnya orang-orang yang membenci kamu, dialah yang terputus(dari rahmat Allah)" 

Inilah di antara rahsia-rahsia yang mampu diterjemahkan oleh para ulama di sebalik kesamaran-kesamaran ayat-ayat yang terkandung di dalam al-Qur'an. Mungkin masih banyak lagi rahsia-rahsia yang belum ditemui kerana al-Quran adalah kalamullah yang sangat luas untuk diterokai, malah sepertimana yang diungkapkan oleh guru kami, setiap kali kita membacanya walaupun pada surah dan ayat yang sama, kalau diteliti .. pasti kita akan mendapat pelajaran yang baru melaluinya.   

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَسْأَلُوا عَنْ أَشْيَاءَ إِنْ تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ
"Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu menanyakan sesuatu yang jika dijelaskan kepadamu, nescaya menyusahkan kamu .." (al-Maidah: 101) (3)

Daripada Ibn Abbas RA, beliau telah berkata: Aku tidak pernah melihat sesuatu kaum yang lebih baik daripada sahabat Rasulillah SAW. Mereka tidak bertanya sesuatu yang terkandung di dalam al-Quran melainkan dari 13 masalah sahaja sehingga wafatnya Rasulullah SAW, diantaranya ayat yang disebut di dalam surah al-Baqarah ayat 127 dan ayat 222. Beliau berkata lagi:

ما كانوا يسألون إلا عما ينفعهم
"Mereka tidak bertanya melainkan sesuatu yang bermanfaat untuk diri mereka" (4)

Kalau anda sudah jelas, mengapa perlu menanyakan soalan itu lagi ?


........................................................................

(1) Pendapat yang mengatakan sucinya air mani dipegang oleh mazhab as-Syafi'i, manakala mazhab Hanafi berpendapat bahawa ianya najis. WA
   
(2) Jilid 2, m.s 377-378

(3) Diharapkan para pembaca mencari sendiri tafsir bagi ayat yang diutarakan agar lebih difahami pengertiannya.WA

(4) Athar ini diriwayatkan oleh Ad-Darimi di dalam sunannya, ((Sunan Ad-Darimi)) dengan sanad di dalamnya terkandung perawi yang dhaif. Berkata Ibn Mufleh di dalam ((Al-Adabus Syari'ah)) bahawa sanadnya bertaraf Hasan. Berkata Ibn Abdil Bar pula di dalam ((Jami' Bayanil 'Ilmi wa Fadhlihi)) dengan sanad yang sama. ((ruj: Manhajus Salaf fis Suaali 'anil 'Ilmi, m.s 11)). 

Berkata Syeikh Abdul Fattah Abu Ghuddah, "Maksud 'Mereka tidak bertanyakan selain dari 13 masalah sahaja' adalah berkaitan dengan persoalan mereka terhadap permasalahan di dalam al-Quran saja. Manakala persoalan yang berkaitan dengan hadis nabi SAW, maka jumlah tidak terkira". Beliau seterusnya menaqalkan pendapat Imam Ibnul Qayyim, "Yang dimaksudkan dengan 'Mereka tidak bertanyakan selain dari 13 masalah sahaja' adalah masalah yang bersangkutan dengan al-Quran. Sedangkan yang bersangkutan dengan hadis, maka jumlahnya hampir tidak boleh diperhitungkan". ((ruj: Manhajus Salaf fis Suaali 'anil 'Ilmi, m.s 14))   



Friday 10 April 2009

Surat T.G Nik Aziz kepada YB Nga Kor Ming

Salam perjuangan ...
.
Melihat kebijaksanaan dakwah tok guru Nik Aziz, betapa beliau banyak mengambil contoh-contoh dakwah siayasah yg pernah dilakukan oleh nabi SAW, di antaranya adalah pengutusan surat beliau ini kepada YB Nga Kor Ming. Jelas Tok Guru pandai mengambil peluang 'tahaluf siyasi' (politik pedaimaian) ini untuk menjinak-jinakkan orang bukan Islam kepada Islam. Berikut di bawah merupakan surat rasmi beliau kepada YB Nga Kor Ming yang saya 'copy' daripada blog Tok Guru sendiri: ((http://www.blogtokguru.com/))

.
13 Rabiul Akhir 14309

April 2009
.
YB Encik Nga Kor Ming
EXCO Kerajaan Negeri Perak
Pejabat EXCO Negeri Perak
30000 Ipoh
PERAK DARUL RIDZUAN.
.
Menemui YB Encik Nga dengan ucapan salam sejahtera
.
.
Yang Berhormat,Alhamdulillah, dengan izin Allah, saya telah mengikuti isu di sekitar percubaan YB untuk mengenali Islam melalui pembacaan Ayat-Ayat Al-Quran dengan tekun. Saya juga terharu mendengar keluhan YB yang berbunyi “saya berasa amat kesal apabila masyarakat Tionghua yang cuba mengenali Islam dan Al-Quran melalui kitab berkenaan, tiba-tiba dihalang.”
.
Saya boleh memahami dan menyelami perasaan kecewa yang sedang melanda hati YB. Mudah-mudahan dengan sikap “tidak mesra Umno” dan pemimpin-pemimpin Umno tentang kecenderungan masyarakat Tionghua dan India yang sihat ini, ia akan meningkatkan lagi kesedaran Non-Islam untuk lebih mengkaji, mendalami dan mengadakan forum serta wacana mengenai Islam dengan cara yang lebih meluas.
.
Saya mempunyai sebuah impian. Dalam tempoh tidak berapa lama lagi mudah-mudahan akan muncul lebih ramai orang dari kalangan masyarakat Tionghua, India, Siam, Bajau dan Kadazan yang tampil menjadi Qari, Ustaz, Khatib dan Imam di seluruh negara. Kalau Jenghiz Khan yang mengetuai tentera Moghul menyerang dan memusnahkan hampir seluruh Kerajaan dan tamadun Islam di Kota Baghdad, tetapi sempat ditebus semula keagungan Islam melalui cucunya yang bernama Aurangzeb yang menegakkan empayar Islam di India kemudiannya. Maka saya mempunyai keyakinan yang kuat bahawa Islam akan kembali gemilang di negara kita melalui kaedah dan insiden yang hampir sama. Mudah-mudahan YB lah orangnya yang akan meletakkan batu asas pertama ke arah menyusun batu bata yang kukuh ini untuk terus bertumpang tindih.
.
Mari kita bina asas ini dengan mengatur langkah-langkah permulaan melalui seminar, muzakarah, muqabalah, dialog dan wacana. Tajuk-tajuk seperti “dimana tak kenanya Islam” atau “apa mesej al-Quran kepada orang bukan Islam” bolehlah difikirkan. Anggota panel boleh terdiri daripada tokoh-tokoh PAS, Umno, DAP, PKR dan pemimpin-pemimpin NGO, pensyarah serta pendakwah bebas. Ia boleh dijadikan sesi kuliah bersiri yang boleh dianjurkan di PWTC, di masjid-masjid, surau-surau, kuil-kuil dewan-dewan perhimpunan, di universiti-universiti, baik di IPTS atau IPTA.
.
Sekali lagi saya mengucapkan syukur kepada Allah S.W.T di atas kekuatan dan keberanian yang ada pada YB. Terus tekun dan beristiqamahlah dalam mengharungi ujian-ujian ini. Insya Allah saya seakan-akan sedang melihat sekerdip lilin yang bercahaya di hujung sana. Marilah kita sama-sama ke sana.
.
.
* MEMBANGUN BERSAMA ISLAM *
.
.
(TUAN GURU DATO’ HAJI NIK ABDUL AZIZ BIN NIK MAT)
Menteri Besar Kelantan
Merangkap
Mursyidul Am PAS
.


TAHNIAH utk PAKATAN RAKYAT

.
.
Salam perjuangan ...
.
Alhamdulillah, since 9 pm last night, at last I managed to connect my wireless connection. Hopefully there’ll be no more disconnection and internet failure after this. Even the time is little bit late and it has been lapsed for 3 days, I still want to leave my comment on our current tri-elections.
.
First of all, I would like to express my gratitude to Allah, Most Gracious and Most Merciful for his blessing in granting us(PR) the victory, especially in Bukit Gantang.
.
To my foremost concerned, congratulation to Bukit Gantang voters for their undivided support to YB Dato’ Seri Ir Nizar Jamaluddin. From this result, UMNO had consecutively been rejected by the people throughout the elections; Permatang Pauh, Kuala Terengganu, Selambau and Bukit Gantang. To our friends in Batang Ai, our hope is always there for you.
.
A part from that, we might question back the position of Dato’ Zambry Abdul Kadir as ‘MB of Perak’. This is because, in Nizar’s victory, there was likelihood that people are rejecting him and proposed for a new election in Perak. I think this would be the best mechanism to end the conflict. As long as PR is concern, they will still proceed with their main agenda to call people standing behind them demanding for a new election. This issue should be considered by Dato’ Zambry and Sultan of Perak, otherwise, the situation in Perak will be more unstable and ‘rakyat’ will be suffering by this unsettle conflict.
.
Frankly speaking, I was quite worry to hear the result of last 2 day’s election especially in Bukit Gantang. Although on paper, PR has a good ground to win, however, they should remember that UMNO also struggles for their victory. This is because each party foreseen that Malaysian future politics is considerably influences by this particular by-election. Meaning that, the impact of today’s election will impliedly give result to the subsequent General Election. Theoretically, if they lose in this by-election, they might receive the same consequent during the next General Election. Realizing on this situation, each party will try at their best to ensure the victory is on their side. For this reason, PR cannot be said to stay on a very safe side.
.
Election in its ordinary understanding is a gamble between win and lose. The primary concern in election is on the people because they are the key factor of our victory. Everything is under the hand of the voter’s decision. Each party is free to introduce its best candidate. However, we don’t have right to force people to vote for our candidate, and people also don’t have any burden to choose us. Our duty is only to promote and persuade them to vote us based on the party’s manifesto and we are prohibited to dissuade them to hear to the other party.
.
Even sometimes, on the ground, we deemed manage to gather many people to hear our ‘ceramah’ and they seemed very interested to ours, but when it comes to the voting day, the situation is totally changed than what we were expecting from. Instead of obtaining the big votes, we could only obtain the small votes. This is something that will never be intended by all party.
.
PR is very thankful to Chinese and Indian for their full support. I received much info that they were very supportive and have contributed a lot for PR’s victory. Many activities and programs for Chinese and Indians were conducted together with PAS’s leaders and they received good responds from them. It is clear that non-Muslim are now ready to accept PAS even though during the Election Day, they were provoked by UMNO that they will be in trouble under the PAS.
.
However, we were quite disgraced by some of the Malay’s mentality. This is the main problem that ‘headache’ our mind. Especially in Trong, since their place is quite remote from the township, the lack of true information through internet and any other alternative info had caused them to be very much reliable on the ‘nasi lemak’ news papers and television. Moreover with the propaganda of ‘Derhaka’, many Malays were ‘atas pagar’ and affected. So, there should be more 'dakwah' over there in order to wake them up from sleeping.
.
However, as a whole, voters in Bukit Gantang generally are matured enough to make the right decision. They are not people that can easily be affronted by UMNO. For Malays, I think now is the right time for us to throw away the negative perception and wrong mentality that UMNO is the only party that is capable of governing the state. Instead of giving the blind vote for UMNO, we must now have a confident to vote for the charismatic candidate other than UMNO that is capable to bring changes to our state.
.
PAS in Kelantan and Pakatan Rakyat in Penang, Kedah, Selangor and Perak are proven to have the ability to manage the states. People in Perak are being given rights as equivalent to other states and no one is reported to be under the suppression of the Pakatan Rakyat’s government especially from PAS. No one has been jeopardized from his own right. Furthermore, people in Kelantan still put their believe in PAS as their state government for more than 15 years and we still not hear any official report from BPR pertaining to any corruption case.
.
Therefore, why should we afraid to give our vote to PR? Talking about PAS, PAS will always observe the law and act in accordance with it. No histories that PAS initiated any act that against the law. It is UMNO which always undermined the law.
.
In addition, as this position is also part of the ‘amanah’ and each people is bound to perform his ‘amanah’ as he will be later question by Allah, so the element of pious should always put in priority so that we can have leaders that have a good interaction with mankind and Allah. As for non-Muslim candidate, honest and good characteristics should always be the first concern by the voters. If this essential factor is understandable by majority of us, therefore, we do not have much problem to face UMNO and BN because people are no longer judging the candidate from the material aspect, but rather to the internal one.
.
Therefore, why should we choose them as we already have the alternative?
.
So, lets us together make reformation.
.
ALLAHU AKBAR !!!

Tuesday 7 April 2009

Phantom Voters

.
UMNO masih tidak berubah dengan taktik kotor mereka. These are few reports from Mafrel about the suspected Phantom voters used in Bukit Gantang.
.
After 45 min of stand off and physical fight between UMNO & PAS supporters the FRU came in 4 trucks to send off a bus load of suspected phantom voters who drove into an UMNO compound, probably to prepare them to cast vote at the SRK Panglima Bkt Gantang. The area has been an UMNO stronghold and thus they could not take the PAS challenge sitting down.
A more objective assessment of the status of the bus passengers could have been a better way to deal with the situation.
.
Mafrel observers have documented the proceedings. Wait for the action shots.
.
1.23:
.
Our observers report that a suspected phantom voters bus has cause disturbance in Sek Keb Panglima Bkt Gantang. Police is trying to bring the situation under control. Our observers are on-site monitoring the situation.
.
1.05:
.
Mafrel observers report that there is a bus suspected of ferrying phantom voters being stopped at SK Bkt Gantang by PAS supporters, with the police trying to intervene. Similar reports have been reported in Gurun where a bus suspected of ferrying phatom voters to bkt Selambau has been detained at a police station. More stories to follow. Watch out.
.

Monday 6 April 2009

A Bid of Farewell to UMNO

.
.
Salam perjuangan ...
.
It is quite sad because I couldn't go to Bukit Gantang to at least give last support to our beloved candidate, Dato' Seri Ir Haji Nizar Jamaluddin. So, I don't think any of Bukit Gantang voter will read my article. However, it is my hope that all readers will actually have the same hope for tomorrow by-election.
.
I hope tomorrow will be the next bid of farewell to UMNO. Deep in my heart that all voters in Bukit Gantang, Bukit Selambau and Batang Ai will give their full support to Pakatan Rakyat's candidates. Especially for voters in Bukit Gantang, your contribution to PAS's victory would also the victory to Pakatan Rakyat as tomorrow will be the answer for the dispute in Perak.
.
I hope all voters will not be cheated again and again by UMNO’s undertaking. People shouldn’t be cheated by Najib’s statement in allowing back the circulation of Harakah and Suara Keadilan and they must not be cheated with Najib’s order to release all the 13 ISA detainees.
.
Promise to build schools, to extend roads and whatever promises there are, all of them will only be heard during the Election Day. People should be aware that those promises of doing the development are not only under the UMNO’s responsibility. It is upon all governments to perform it as it is part of the utmost objective of having the government. People should know that the most crucial factor that needs to be considered during the voting day is the capability and attribute of the candidate. What we want most now is leaders that are ready to protect our right, to understand our situation, available to hear our hope, honest as well as in good faith perform their duty as the representative of the people.
.
Yet, it has been proven today that UMNO is lack of candidates that really have capability to sacrify their own interest for people’s sake. No doubt that UMNO has failed to perform their duty for Malaysian. Corruption is as prevalent as ever in UMNO. They are fighting for their own stomach, not for people. The reality is that, the poor become poorer and no serious action shown by them to erect this situation. We can see that some of the developing country could provide a free education to their citizen or at least a minimum fees charge, however student in Malaysia, they are still being burdened with loans plus interest.
.
Indonesia and Thailand are running a good progress in the democracy practice and left us backward with dirty and dirty practice. I don't have any hope that Najib will make a big change for Malaysian's democracy, and it hard for me to believe that Najib is capabale to improve the economic downturn in Malaysia.
.
People and govern servant are being threaten by “Surat Aku Janji” to have a free choice of political party they like, students are prevented to involve in politic under the AUKU. Apposition parties being entertained badly and unfairly and no place for them to make explanation. Media is corrupted with bias reporting. We are being spoon-fed with UMNO story everyday in the Television and news papers.
.
So, what is our most hope from Bukit Gantang, Bukit Selambau and Batang Ai voters is that, please give a chance to Pakatan Rakyat to prove their capability.
.
May Allah open people's mind to vote for the rightful candidates.

Thursday 2 April 2009

Jangan Sekat Hak Demokrasi

.
.
Direct to the point, why should PAS silent on the issue of Altantuya?
.
Is it wrong for PAS to talk about this issue in public? Does it against the law? or against the personal right? or bla..bla..bla..
.
Lets argue it.
.
BN Arguement: Against the law:
.
My refutation: If the answer is in the affirmative, I said that it is wrong.
.
Reason: Malaysia as a democracy country allows certain freedom embedded in the Federal Constitution for every Malaysian citizen. Article 8 to 13 of the said Constitution laid down those freedoms including the freedom of speech.
.
Federal Constitution is the supreme law of the land for Parliamentary Monarchy State like Malaysia. Meaning that, anything which is contrary to the Federal Constitution, the Federal Constition SHALL prevailed and those contradicting laws and orders will be VOID.
.
Irrespective of his position, no one has right to estop anything mentioned in the Constitution unless with certain exception that is irrelevant for me to state it here. Meaning that, neither Sultan (or Agung) nor Prime Minister has the right to overtake the supreme power of the Federal Constitution.
.
BN Arguement: Against the personal right.
.
"PAS shouldn't be allowed to manipulate the issue of Altantuya becuase it will disgrading someone personal right as there is no evidence to show that he is involved in this issue".
.
My Refutation: We are not disgrading someone personal right. However, we have strong evidences showing that Najib is involved in this prime issue. It is not only relates to Najib but also to BN. BN is holding this liability because it relates to UMNO most important person, hence BN is responsible with its member's crisis. In the same time, it is about the Malaysian future concern. Therefore, people should be allowed to know about their future leaders because our future is depending on them. For that reason, PAS and Pakatan Rakyat are responsible to expose it in the name of justice.
.
Therefore, what is the ground to stop PAS and Pakatan Rakyat from exposing this issue as there are evidences and grounds for Najib to be charged for this conspiracy?
.
If Najib is very sure that the issue of Altantuya has no relation with him, it is on him to rebut and deny it and prove it otherwise.
.
Why should he afraid if he is in the right side?
.
Jadi, jangan sekat hak demokrasi.