Tuesday 5 May 2009

Bagaimana untuk saya menterjemahkannya?




Seusai pertemuan dengan beberapa orang sahabat melewati jam 1 pagi, saya terus pulang ke rumah. Setibanya di rumah, lampu ruang meja makan tetamu masih terang bernyala. Setelah mengunci pintu rumah, saya lantas menuju ke situ. Oh, rupanya ayah masih belum tidur. Ayah sedang khusuk menyelesaikan beberapa kerjanya sebagai Pengarah Maju Perak. Mungkin ada mesyuarat penting dalam masa terdekat ini yang memaksa ayah menyelesaikannya dengan segera sehingga terpaksa tidur lewat lagi. 

Setelah mengambil masa hampir sejam berbual-bual dan berbincang dengan ayah, saya naik ke bilik untuk tidur memandangkan esok masih ada beberapa agenda yang perlu dikerjakan seawal pagi.

Bilik yang masih bersepah dengan barang-barang dan timbunan buku-buku di atas lantai, saya biarkan begitu saja. Kononnya mahu dikemaskan keesokkan harinya. Tapi sudah beberapa hari keadaannya masih tetap begitu. Bukan tidak mahu dikemas, tetapi rak buku sudah tidak mampu menampung bilangan buku yang semakin bertambah.

Dari pening-pening fikir bagaimana nak susun, biarkan saja dulu tidak bersusun. Ada masa nanti baru betul-betul susun.

"Mak jangan masuk bilik adik ek", kata larangan yang menyindir diri sendiri.

"Mak tak larat dah nak tengok bilik adik tu, buat pening kepala mak je. Pergi la kemas dulu sebelum nak ke mana-mana ..", entah ke berapa kali mak mengomel perkara yang sama.   

Biliknya teratur, cadar katilnya dikemas, selimutnya dilipat, cuma bersepah dengan barang-barang yang tidak diletakkan pada tempatnya lagi. Itu saja. 

"Ah, esok sajalah aku kemaskan bilik. Dah lewat malam ni", beralasan lagi.

Lampu bilik dipadamkan. Kemudian aku rebahkan tubuhku di atas tilam kegemaran. Walaupun ada katil, tapi tilam gebu itu juga yang tetap menjadi pojaan hatiku. Hanya kadang-kadang saja saya tidur di atas katil. Mak sudah beberapa kali menyuruh saya tidur di atas katil, tapi tak tahu lah kenapa tilam itu juga yang selalu saya pilih untuk dijadikan hamparan.  

Dalam bening malam itu saya cuba melelapkan mata. Waktu terus berjalan mengikut putarannya. Saya masih tetap berbaring. Kadang-kadang memusing ke kiri. Kadang-kadang ke kanan pula. Namun sedar tidak sedar, rupanya sudah hampir 3 jam saya cuba melelapkan mata, tetapi saya masih belum boleh tidur lagi. Jam di dinding sudah menunjukkan pukul 3.50 pagi.

Bermacam-macam cara dipaksakan untuk tidur, tapi saya masih tidak boleh tidur. Walaupun badan terasa penat dan mata terasa begitu berat, tetapi entah kenapa otak saya masih aktif bergerak memikirkan sesuatu. 

Saya bingkas bangun dari tempat tidur menuju ke arah laptop. Saya mula menulis.  

Sebenarnya ada sesuatu yang sedang bermain di fikiran saya. Akan tetapi, saya sedang memikirkan bagaimana untuk saya merumuskannya dalam bentuk penulisan agar ia sampai kepada pembaca. 

Segala input sudah sedia terhimpun di dalam benak permikiran. Tetapi masalahnya, amat sukar sekali untuk saya terjemahkan di dalam bentuk penulisan .. takut apa yang ditulis tidak sampai kepada para pembaca dari apa yang sebenarnya saya maksudkan. 

Saya memohon taufiq dan hidayah daripada Allah SWT agar dipermudahkan kepada saya untuk memberikan sedikit pandangan mengenai isu ini : 

"PAS: Kepimpinan Ulama dan Professional"

Perkara inilah yang membebankan saya sekarang.

Tengok lah dalam sehari dua lagi ... itupun kalau berkesempatan.

4.15 pagi

0 comments: