Sunday 17 May 2009

Diari hujung minggu


"Adik, jom jogging padang polo", ajak ayah. 

"Ok", jawab saya ringkas ketika sedang berbaring di atas katil.

Cadangnya mahu tidur saja pagi tadi kerana semalaman saya tidak dapat tidur. Tapi kalau ditolak pula, mungkin agak sukar untuk mencari peluang sebegini. Maklum la, ayah terlalu sibuk dengan tanggungjawab jemaah sehingga terpaksa mengorbankan waktu rehat di hujung minggu. Nak tak nak, saya turuti jugalah cadangan ayah itu walaupun mengantuk. Lagipun inilah kesempatan waktu untuk kami merapatkan hubungan kekeluargaan serta inilah juga waktu yang agak sesuai untuk berbincang dan bertukar-tukar pandangan. 

Alhamdulillah, cuaca pagi nyaman sekali pagi tadi. Padang Polo sudah awal-awal pagi lagi dibanjiri dengan orang ramai terutamanya orang-orang Cina sehingga agak sukar untuk kami mencari tempat pakir kereta. Bayangkan untuk penduduk sebesar pekan Ipoh ini, selain padang Ipoh, inilah saja tempat rekreasi terbesar di Ipoh yang ada untuk masyarakat berkumpul bagi melakukan aktiviti sukan dan kesihatan. Jadi tidak hairan la kalau ia sentiasa sesak dengan orang ramai. Kasihan

St Jame's Park London

Berbeza halnya seperti di England, di kota London saja sudah ada beberapa tempat rekreasi yang boleh kita pergi seperti St Jame's Park, Hyde Park, Kensinton Gardens dan sebagainya. Selain disediakan litar untuk berjogging dan berjalan kaki, ia dihiasi dengan kolam itik, bungan-bungaan yang berwarna warni serta kehijauan pokok-pokok besar yang mampu memberikan ketenangan di minda dan jiwa. Ini menunjukkan betapa kerajaan amat prihatin akan kepentingannya sebagai tempat untuk masyarakat dan keluarga berehat, menghilangkan 'stres' bekerja, menjalin hubungan kekeluargaan dan sebagainya. Bahkan Padang Ipoh, Padang Polo dan Tasik Taiping yang wujud di Perak inipun sebenarnya adalah hasil peninggalan yang ditinggalkan oleh British semasa penjajahan mereka di Tanah Melayu dahulu.  

Kita sepatutnya mengambil peninggalan yang baik ini daripada mereka dengan cara memperbanyakkan lagi tempat-tempat rekreasi seperti ini sebagai salah satu langkah yang baik untuk melahirkan keluarga serta masyarakat yang sihat dan harmoni. Walaupun memang telah diwujudkan padang-padang permainan di kawasan-kawasan perumahan, tetapi malangnya, ada sebahagiannya tidak dijaga dengan rapi sehingga tumbuhnya rumput-rumput liar dan kemuncup. Kesan ini sedikit sebanyak telah membantutkan harapan penduduk untuk menggunakannya kerana keadaannya yang tidak baik dan menceriakan.  

Justeru itu, kita mengharapkan kepekaan pihak berkuasa terhadap perkara seumpama ini. 

Sekadar pandangan.

Tak sabar-sabar Hafiz nak pergi

Kenyamanan udara pagi yang menyegarkan

Senam robik beramai-ramai

Berjalan, bukan berjogging

Kesian .. hampir sejam menunggu saya yg hilang bertemu kawan lama UIA. Yang di tengah itu adalah anak saudara emak. 

Ayah & mak main kipas terbang

Tengah pujuk si manja yang sedang merajuk

0 comments: