Saturday 9 May 2009

Buah nasihat Ustaz Jalal Al-'Alim kepada seluruh Umat Islam




Salam perjuangan ...

Terima kasih kepada saudara Syed Zaharul kerana mengunjungi blog saya. Sepertimana yang dipinta oleh beliau, insyallah saya akan membuat sedikit kupasan ke atas sebuah buku yang dikarang oleh Ustaz Jalal al-'Alim yang bertajuk ((SERUAN BARAT: HANCURKAN ISLAM, HAPUSKAN PEMELUKNYA)).

Menurut catatan saya, buku ini telahpun saya miliki pada 4 Ogos 2004, iaitu sejak lima tahun yang lalu. Saya tidak pasti samada ia masih terdapat di pasaran ataupun tidak. Saya mengharapkan sesiapa yang berminat dengan buku ini, anda boleh mencarinya di kedai-kedai buku yang menjual banyak buku-buku Islami.

Ia sebenarnya sebuah terjemahan dari bahasa Arab ke dalam Bahasa Melayu yang telah dibuat oleh Mohd Darus Senawi 'Ali. Namun, saya tidak pasti apakah judul asal buku ini kerana Dewan Pustaka Fajar yang merupakan penerbitnya tidak menyertakan judul asalnya sekali. 

Buku kecil yang mempunyai sebanyak 64 muka surat ini terangkum di dalamnya enam pokok besar perbincangan, bermula dengan:

1. Rancangan Barat Hancurkan Islam
2. Pendirian Barat Terhadap Islam
3. Tembok Perkasa
4. Musuh Yang Satu
5. Hancurkan Islam 
6. Pelan-Pelan Untuk Menghancurkan Islam

Walaupun saiznya kecil, tetapi ia sarat dengan pelbagai fakta dan informasi berguna yang saya kira amat wajar bagi setiap umat Islam untuk memilikinya. Ia amat bermanfaat kerana penulis cuba mendedahkan seluruh perancangan-perancangan jahat musuh-musuh Islam ke atas umat Islam. 

Untuk tujuan itu, penulis cuba mengembalikan beberapa fakta sejarah kerakusan dan kezaliman musuh-musuh Islam terhadap umat Islam di seluruh dunia seperti di Andalusia (Sepanyol) dan menggambarkan bagaimana kesan-kesan tindakan hari ini sebenarnya merupakan rentetan-rentetan pelan-pelan tindakan yang telahpun dirancang rapi sebelumnya. Dalam erti kata lain, sejarah pahit umat Islam hari ini sebenarnya bukanlah sejarah baru umat Islam, tetapi merupakan sebuah kesinambungan dari pelan tindakan musuh-musuh Islam terdahulu. 

Di dalam masa yang sama, penulis juga cuba mendedahkan stratergi-stratergi yang dirancang dan yang digunakan oleh musuh-musuh Islam untuk memecah belahkan kesatuan dan melemahkan kekuatan umat Islam, di antaranya menerusi penghapusan sistem pemerintahan Islam atau Khilafah Islamiah, merosakkan akhlak, minda dan hubungan mereka dengan Allah, menimbulkan keraguan di kalangan orang Islam terhadap agamanya sendiri serta merosakkan wanita-wanita Islam dan menggalakkan perlakuan sumbang di kalangan mereka. Dengan fakta-fakta dan sumber yang terpilih yang didatangkan, sebenarnya kesemua pelan-pelan tindakan ini sudahkan menyusup masuk dan berjalan di sekeliling kita.   

Sebagai penutup kepada kupasan ringkas ini, saya lampirkan kata-kata muqaddimah Ustaz Jalal al-'Alim sebagai tatapan para pembaca. Semoga ia membangkitkan jiwa dan ruh kekuatan kita untuk terus cinta dan hidup mati bersama Islam. 

Kepada setiap pemimpin dan penganjur di mana-mana sahaja di dunia Islam dan bangsa Arab secara khusus, seteru-seteru kita sedang melaung, "Kita mesti hancurkan Islam kerana ia adalah satu-satunya sumber kekuatan kepada umat Islam. Kita mesti menguasai mereka kerana Islam itu menakutkan kita. Adapun cara untuk menghapuskan mereka ialah dengan mengumpulkan seluruh tenaga kita sehingga mereka tidak akan menelan kita semua."

Sekarang, apa yang hendak kamu buat wahai golongan pemimpin dan penganjur?

Dengan Islam kamu dapat menawan alam sebagaimana kata para ulama dan ahli siyasah, dan sekarang mengapa kamu teragak-agak? Ayuh segeralah ambil Islam demi kemuliaan dan keagungan kamu. Jangan kamu menyanggahinya, kelak kamu dibinasakan Allah dengan azabNya. Dan ingatlah bahawa kesudahan orang-orang beriman akan menang. Telitilah hadis Rasulullah SAW berikut yg bermaksud: 

"Akan wujud sistem kenabian hingga ke suatu ketika mengikut kehendak Allah, kemudian berlalu, lantas timbul sistem khilafah terpimpin berdasarkan manhaj kenabian untuk satu ketika mengikut kehendak Allah, kemudian ia berakhir, lantas timbul kerajaan secara warisan mengikut kehendak Allah jua untuk satu tempoh, kemudian berakhir, kemudian muncul pemerintahan diktator untuk satu tempoh mengikut kehendak Allah jua, kemudia berakhir, kemudian tiba pemerintahan khilafah terpimpin mengikut manhaj kenabian memenuhi pelusuk bumi."

Wahai para pemimpin negara dunia Islam dan bangsa Arab secara khusus, jadilah kamu sebagai pembantu Islam dan bukan seterunya, nescaya Allah meredhai kamu dan manusia pun turut meredhai kamu. Kira dengannya nanti kamu akan berbahagia, seluruh bangsa kamu akan melingkungi kamu untuk kamu pimpin mereka kepada satu revolusi dunia yang pernah sejarah mengenalinya.

Wahai saudara-saudara pimpinan, pernah Rasulullah SAW menyeru suku bangsa Quraisyh supaya menyertai baginda. Baginda pernah menjanjikan tokoh-tokoh Quraisyh bahawa dengan Islam mereka akan memiliki bumi ini. Dengan itu, ingkarlah mereka yang mengingkarinya hingga di antara mereka mati dengan menentang keadilan Islam. Mereka disebut di dalam sejarah, tetapi di mana? ...Di tempat-tempat terhina. Seluruh manusia melaknati mereka hingga ke hari kiamat. Tetapi azab neraka mereka lebih berat dan pedih. 

Rasulullah SAW telah menjanjikan kita bahawa Islam akan memenuhi persada bumi, tidak ragu-ragu ianya pasti akan berlaku. Dan janganlah hendaknya kamu tergolong sebagai orang yang dicatat oleh sejarah sebagai golongan yang terkutuk sepanjang hayat. Tetapi jadilah sebagai orang yang bersama-sama dengan mereka yang memperolehi pertolongan Allah dan keabadian dariNya. Allah pasti memenangi urusanNya, malangnya kebanyakkan manusia tidak mengetahui.

Jalal Al-'Alim
Tripoli
15 Ogos 1974

 

2 comments:

Syed Azharul Asriq said...

Alhamdulillah..terima kasih kerana sudi membantu!

nampaknya saya kene cari buku ni...
terima kasih sekali lagi!

IbnAsmuni said...

Erm, memang elok sangat nta cari buku ni. Ana jamin anta takkan rugi.

Insyallah sama-sama beroleh manfaat.

Syukran.