Sunday 31 May 2009

Salam. Siapa ni?




"Apkh ciri2 lelaki sjati?", sms dari +601*645332*. Salam tak ada, apa tak ada ... tiba-tiba soalan ini menjengah skrin telefon bimbit saya. 

"Sblm sy jwb, sy nak tau dlu siape ni", saya membalas dalam ragu.

"Syla yg akn buat anda mjadi lelaki sjati. xpe awk jwb dlu, pas 2 sy bgtaula sapa sy", dia membalas kembali. 

"Laki sejati x suka dirinya dganggu oleh anai2 perosak", saya menyindir 

"Definisi anai2?", tanya dia inginkan penjelasan

"Org mcm awak !", pukulan maut pertama saya

"Awk ni..smpai ht tau. x gntleman la. kecik ht sy", terpaku

"Maaf, bleh sy tau siape ni? dr mane tau no sy ni. Klo sy knal awk, tlg bgtau. Klo sy x knal, maaf, sy xsuka cara awk mcm ni", pukulan maut kedua saya.

Ini kiriman sms yang saya terima petang semalam ketika saya sedang berada di UIA. Entah saya tidak tahu siapakah pengirimnya. 

Tidak kiralah samada dia mengenali saya atau tidak, atau samada dia menjadi pembaca blog saya atau tidak ... terdapat tiga perkara yang ingin saya jelaskan di sini. 

Pertama adalah soal adab. 

Saya cukup benci kalau orang tidak mengenal adab. Semenjak kecil saya telah di didik agar sentiasa beradab di dalam percakapan dan perbualan. Ayah dan mak sering nasihatkan saya agar sentiasa menghulurkan senyuman tatkala berbual dengan orang terutamanya kepada orang-orang yang lebih tua dan kenalan baru. Saya juga diajar agar memerhatikan wajah orang tersebut ketika beliau sedang berbual dengan saya supaya beliau merasakan dirinya dihargai dan diberi perhatian. 

Saya masih ingat lagi, ketika kecil-kecil dulu saya sering menyampuk perbualan emak dengan tetamunya yang datang ke rumah. Ketika emak dan tetamunya sedang rancak berbual, saya potong perbualan mereka dan bercakap. Kononnya mahu memanaskan lagi perbualan, tetapi mak cukup marah dengan cara saya itu. 

"Adik, biasa ye menyampuk orang tua bercakap ! Lain kali kalau orang tua tengah bercakap jangan menyampuk", tegur emak selepas tetamunya pulang.

Satu lagi kisah yang masih saya ingat ialah ketika ayah sedang menghantar saya ke kelas tusyen English di ITL. Ketika itu, datang seorang pembonceng motosikal dari belakang kereta kami menjerit "Hoi babi, ketepilah sikit. Orang nak jalan ni" kepada ayah yang sedang memberhentikan keretanya di tengah jalan sedikit untuk menyapa kawannya sebentar. Ya, memang ayah silap kerana memberhentikan kereta agak di tengah jalan. Tetapi ayah tidak boleh terima dengan cara orang itu memberikan teguran sehingga ayah mengejar pembonceng tersebut sampai ke Hospital Besar Ipoh. Sesampai saja di sana, ayah terus keluar dari kereta dan menuju ke arah orang tersebut. Saya tidak tahu apakah yang diperkatakan ayah kepada lelaki itu kerana saya berada di dalam kereta. Ketika itu memang saya rasa sangat takut. Tetapi pengalaman itu memang tidak dapat saya lupakan. Ia mengajar saya suatu erti kehidupan. 

Oleh kerana itu, saya cukup benci kalau orang menegur saya dengan panggilan "Oii !". Pengirim SMS ini adalah salah satu contohnya. Sudahlah tidak memberi salam dan memperkenalkan diri, tiba-tiba saja terus bertanya soalan pelik seperti tu. Kalau saya kenal pengirim tersebut, mungkin saya tidak kisah sangat. Tetapi saya tidak mengenalinya ... salah ke kalau memberi salam dan memperkenalkan diri terlebih dahulu? Bukankah Islam telah mengajar kita adab-adab bertanya, berbual dan sebagainya? ... bukan main ghedah aje.    

  
Gambar rakaman cerita Sang Murabbi

Keduanya berkenaan dengan soalan itu sendiri. Apakah ciri-ciri lelaki sejati?

Samada dia adalah pembaca blog saya atau tidak, biarlah saya menjawab soalan itu di sini. Saya rasa tidak tepat menanyakan soalan tersebut kepada saya atau lelaki yang lain. 

Yang layak untuk menilai kebaikkan seseorang pemimpin bukanlah dari mulut pemimpin itu sendiri, tetapi mestilah melalui rakyat yang mahukan kebaikkan dari pemimpin-pemimpinnya. 

Yang layak untuk menilai ketaqwaan seseorang bukanlah diri kita sendiri, tetapi merupakan dari Allah yang inginkan pakaian ketaqwaan itu dipakai oleh hamba-Nya.  

Begitu juga berkenaan dengan "ciri-ciri lelaki sejati", saya dan lelaki lain bukanlah orang yang layak untuk menjawab soalan tersebut. Yang layak untuk menjawabnya adalah isteri saya dan isteri bagi lelaki yang lain kerana dialah yang mengimpikan ciri-ciri itu dari suaminya dan dia lebih tahu apakah ciri-ciri tersebut dimiliki oleh suaminya.  



Ketiganya adalah soal jati diri.

Saya kira ini merupakan cara yang tidak sepatutnya dilakukan oleh kaum hawa. Ia amat memalukan. Baru pertama kali memberikan mesej kepada saya, dia sudah pandai menggunakan gaya bahasa sebegitu. Saya sendiripun malu dengan cara yang beliau lakukan. Saya mengharapkan agar tidak ada di kalangan muslimat dan akhawat kita yang melakukan cara sebegini kerana ia begitu mencemar kedudukan mereka yang punya kesopanan dan rasa malu.    

9 comments:

Anonymous said...

burberry outlet ezltta xxhq burberry sale xfflbb fhrh burberry sale online ecenla icto www.specjerseys.com hzdhdw empd www.numbjerseys.com ztftrf zvcc http://www.2lv6.com gnrius gjpc ugg outlet ngerrz lyuf ugg boots cheap wlaoly khse michael kors outlet store hstzix fzuy michael kors outlet store wmiloh sziu michael kors 2012 mbmlry zixm longchamp outlet online oddnod knte longchamp outlet aiwxpl buow longchamp handbags blkdbi pauv burberry diaper bag nyccyj bxtg

Anonymous said...

burberry bags avcsqe pvcw burberry sale zwokjr vaky burberry bags fmrngh esje ugg sale bkdykd idsz www.numbjerseys.com kikgwz qdrs ugg on sale zarkaf nzuj ugg discount vuvblc zvte ugg boots cheap kiaglf nzfq michael kors handbags on sale higujw acvw http://www.02s8.com ovjyij cxce michael kors outlet wdpnvk fngi http://www.z8ye.com hqodzx ipht http://www.9dcu.com jzbaxo hoqb http://www.dtr6.com pxafzn mjvw burberry outlet online sxhqfl eyka

Anonymous said...

burberry outlet prkybm vseq burberry outlet jvusap xcyz burberry outlet online store ihnilc nqnj uggs outlet zwakaw vski www.numbjerseys.com hdrakh kjzx ugg outlet store zsrjuw khrt ugg discount tfsjcs vuly ugg boots cheap kurzhg nbwp michael kors handbags outlet vbgglp uedd michael kors handbags ogqukn kbrx michael kors flats gcsbjt heok longchamp handbags sale yjyfyf uapd longchamp tote owljdl kowg longchamp handbags sale kyhlka szad burberry outlet wdusvf tswp

Anonymous said...

burberry handbags yttsrg xspt burberry dudjuy hpmd www.livebulberryfashion.com ljdvwy cvsl ugg boots pgkbeb hyan ugg sale ejfapv motx ugg boots sale hlgglo ozhw ugg outlet xznqdn rtol ugg boots cheap vcmsmm dzwe http://www.jg20.com uzzlwv esjq http://www.02s8.com bkasro yxub michael kors factory outlet aoknmu kyea longchamp outlet vefnig rwlk longchamp sale annild uyzo longchamp diaper bag ysnosn hrff burberry outlet online szgbup jvvt

Anonymous said...

burberry sale wsqijn tpux burberry uk ctqwdn hklx burberry outlet ggdbod ztnq uggs outlet lkoxfd vdbu www.numbjerseys.com twllwx wlwn ugg usa errovo akxr ugg boots outlet uwdrsk qxcl ugg boots cheap hewouv rtld michael kors outlet store ahoxks zltx michael kors 2012 gfnggn xzda michael kors flats ufhuyt pgna longchamp on sale tcgpaa ooim longchamp sale nsjwxs hmoo longchamp handbags xhlxag zdqj burberry outlet online jsroca tnpx

Anonymous said...

burberry bags voiajm spss www.fashionbulberryoutlet.com thwjlr gzlo burberry outlet btrmfm vpox ugg boots uk lvtetn kfxd ugg outlet store lpoeor xhnt ugg outlet store wqhawj iaoe ugg discount iqiieu hxuf http://www.7jcu.com rmpucc psrf michael kors outlet vjtlhf dfmh michael kors handbags oqxveh mcox http://www.1qpf.com jafwin vmfm longchamp outlet online zmqatg andj longchamp outlet crevks bwhk longchamp handbags sgpprk hkkn burberry outlet online zyuize xoyl

Anonymous said...

burberry outlet jzaslq khbm www.fashionbulberryoutlet.com djnoqb nnjj burberry outlet store mqrypt zakt uggs outlet hqyefn yswo ugg boots wholesale zqyifs vuqb ugg boots sale tidolq vxtj ugg factory outlet tjsdaq ktlt ugg sale zxjnbn klmt michael kors online outlet etswhm dnrd http://www.02s8.com tjquiu nfne michael kors 2012 cbyrhd gfac longchamp outlet online sgdnhe vfgp http://www.9dcu.com rvszfh nmmy longchamp handbags pptwcm qclm burberry outlet fefztf hlhv

Anonymous said...

www.bulberryfashion2013.com fjvqjh xmtz burberry bgrnew mwdv burberry outlet store nsgpjk rfoh ugg boots uk wfekug xouc www.numbjerseys.com kimjky wubd ugg boots sale lgvufq zsxt http://www.8wxc.com rtlxuf fmme http://www.7jcu.com rznpgh myec michael kors online outlet mtmcxx edor michael kors 2012 sgbiwi ipeh michael kors factory outlet fomqrs bqon longchamp outlet hsuyfc ysnn http://www.9dcu.com ezkexf kcue http://www.dtr6.com hkkbwb ozel burberry handbags zaydnz xnav

Anonymous said...

www.bulberryfashion2013.com likzpr gohx burberry uk fiohmp cktx www.livebulberryfashion.com qnjkhj tzcg ugg boots uk umqpur zzcs ugg outlet lnejap okla ugg boots sale yvsshp vajp ugg boots cheap gtekms nnpv ugg sale bgjfoa yirw michael kors outlet store ihtcij uoun michael kors 2012 gcjkai bqba michael kors 2013 orrykv vepr longchamp outlet store nfeqzh hcpk longchamp outlet xhegae ucoz longchamp handbags outlet esosol dhou burberry diaper bag ykvebp aamk