Saturday 26 April 2008

Rindu itu tidak pernah padam ...

Bismillah ...
.
“Habis lepas attachment ni kamu nak buat apa pula?”, tanya pakcik Arwani ketika beliau datang untuk bertemu ayah di pejabat kami, AWI & Co. Semalam pula tidak putus-putus client datang dari pagi sampai ke petang. Jadi, sementara menunggu client lain selesai bertemu ayah, beliau datang ke bilik saya bersembang-sembang sambil memberi nasihat.
.
“Setakat ni saya tak ada cadangan nak buat apa-apa lagi pakcik, mungkin duduk rumah je kot”, jawab saya ringkas. Saat itu hati saya tiba-tiba membisikkan tentang Jordan dan Syria. Rindu itu datang secara tiba-tiba …
.
Pagi tadi saya membuka kembali photo-photo kenangan semasa kami berada di Jordan dan Syria. Kadang-kadang gelak dan kadang-kadang sedih pun ada. Apapun, bumi Syam terlalu banyak menyimpan kenangan buat saya dan sahabat-sahabat … kisah sedih, gembira, semuanya ada.
.
Di Jordanian Airport. Baru sampai ..
Dari kiri: Aiman Salmi, Shahir, Mujahid dan Lotpi
.

Sedang membelek kamera. Sejuk sangat awal pagi di Jordan. Sedang menunggu Akh Shamil datang ambil kami dari Irbid.
.

Bersiar-siar di Pekan Irbid. Kami berdua je, lain dah balik rumah ...
.

Di Wastul Balad. Pekan yang mempopularkan bandar Irbid dengan jualan barang-barang murah. Bukan budak Jordan je, budak Syria pun datang sini hujung minggu untuk mencari barang.
.

Bersama Munir, junior Lotpi di Izzudin dahulu. Sekarang beliau adalah pelajar Medic di JAS University, Jordan. Kami berada di dalam kawasan Universiti Yarmouk, Irbid.
.

Orang-orang Jordan ..
.

Inilah bandar Damsyiq, Syria.. specific lagi di Mujtahid. Suasana paginya sangat tenang dan menyegarkan ... Aduh, rindu sungguh saya kepadanya.
.

Anak-anak Syria .. comel sangat. Kalau ada orang nak bagi bela, pasti saya akan mengambilnya. Nak kahwin dengan orang Syria boleh, tapi dengan syarat ... kene duduk sana. Gambar: Di dalam Jami' Umawi, Dimasq
.

Syeikhuna Al-Allamah Dr. Mustapha al-Bugha .. Bersih dan berseri wajahnya dengan nur iman dan taqwa. Alhamdulillah, saya sempat menadah beberapa kitab dengan beliau. Baarakallahu feekum ya Syaikhi.
.

Ini pula Syeikhuna Rushdi al-Qalami, penasihat Persatuan Pelajar Malaysia di Syria. Beliau sungguh rapat dengan pelajar-pelajar Malaysia. Selalu menjadi qadhi untuk akad nikah pelajar Malaysia yang berkahwin di sana. Beliau juga tidak lekok mengeluarkan sumbangan demi untuk kebajikkan pelajar-pelajar Malaysia di sana.
.

Syeikhuna Abu Yasin, guru yang paling saya sayangi. Beliau mengajar saya al-Quran. Di masjid inilah saya menadah al-Quran dengan beliau ... Beliau seorang yg sangat peramah, lembut dan baik budi. Jazakumullahu khairan kathira 'ala dirasatikum 'alayya
.

Ini namanya Halawiyyat, maknanya manisan. Sedapp ... Mujahid tak sabar-sabar nak rasa tu. "Kam biddak?" .. "Bas bidni I'syhrun leera .."

.

Di rumah pelajar-pelajar DQ. Yang pakai spek tu sebelum ini pelajar Undang-undang di UIA, lepas je grad .. beliau terus sambung belajar di Ma'had Tahzib selama 4 tahun. Insyallah, beliau akan pulang sebagai seorang Peguam dan Ulama yang berjaya. Semoga berjaya abang Ubaidillah.

.

Ini gereja tertua di dunia, namanya Ma'lula dan kawasan ini dipenuhi oleh penduduk Kristian yang masih menggunakan bahasa nabi Isa. Pelik betul bunyinya ..

.

Ini dalam bilik pameran Geraja Ma'lula .. Wah menunjukkan sesuatu pada saya
.

Hari-hari terakhir di Syria. Saya dan sahabat-sahabat sedang sibuk mencari Halawiyyat untuk buah tangan orang-orang di Malaysia.
.
"Wei, Syeikh Abu Yasin kata dia rindu korang. Dia suruh korang datang sini", sms kawan kami, Wah (pelajar Syria) kepada Shahir.
.
Insyallah, kalau diberi keizinan ... saya pasti akan pergi ke sana lagi. Semoga Allah SWT memanjangkan umur saya untuk saya pergi ke sana.
.
Rindu itu tidak pernah padam ..


0 comments: