Tuesday, 31 March 2009

2 dalam 1: Pejuang Agama Pejuang Keluarga

.
.
Salam perjuangan ...
.
Alhamdulillah, hari penamaan calon Parlimen Bukit Gantang telah pun berlalu. Suasana di barisan Pakatan Rakyat cukup meriah dan memberangsangkan seolah-olah seperti berada di dalam sebuah pesta dan stadium bola sepak pula.
.
Bendera PAS, PKR dan DAP berkibar di merata sudut .. dari yg kecil sehinggalah kepada saiz yg besar. Setiap sudut kawasan juga meriah dengan pelbagai aktiviti.
.
Yg berada di atas bukit bersorak dan bernasyid bahkan memerli BN dan Najib dengan rentak yang menghiburkn sebagai serangan psychologi kepada BN yang berada jauh di depan mereka. Di sudut yg lain pula dimeriahkan dengan ceramah oleh beberapa tokoh PAS dan di sudut yg lain pula diceriakan dengan paluan tabla dari bangsa India yang mewakili kelab Penyokong PAS. Senang cerita, semuanya seronok dan terhibur, bahkan tidak menyedari cepatnya masa berlalu.
.
Berbeza pula jika dilihat pada barisan penyokong BN ... suasananya lesu, layu dan lolong saja. Itupun, kalau tidak dipaksakan pelajar PLKN untuk datang, hanya 500 orang saja yang berada di barisan BN ... amat menyedihkan.
.
Apa-apa pun, orang ramai berpusu-pusu membanjiri Majlis Bandaran Taiping sejak awal lagi untuk turut sama memberikan sokongan kepada Dato' Seri Ir Haji Nizar Jamaluddin sebagai calon PAS Parlimen Bukit Gantang.
.
Semoga kehadiran yg melebihi 20 ribu tersebut menjadi petanda awal bagi kemenangan PR pada 7 April ini, Insyallah.
.
Sebetulnya kepulangan saya ke Ipoh adalah untuk bertugas di Bukit Gantang. Tetapi apabila pulang ke rumah, lain pula yang jadinya ... terpaksa menjadi suri rumah sepenuh masa.
.
Mana tidaknya, ayah saya sebagai Pengarah Jentera Pilihanraya Bukit Gantang sudah berkampung di sana selama hampir 2 minggu. Tapi jam 2 pagi semalam dia pulang ke rumah dan saya hanya sempat bertemu dengan beliau selama sejam saja ketika makan pagi bersama ayah pagi tadi. Tidak sempat untuk kami berbual-bual panjang. Selepas itu, ayah kembali ke Bukit Gantang. Semoga segala usaha dan keringat ayah untuk perjuangan Islam ini diberkati Allah SWT.
.
Emak pula sebagai sayap Muslimat PAS sudah hampir setiap hari pergi ke sana untuk membantu memperlicinkan proses meraih undi. Tambah pula mak baru dilantik menjadi Ketua Muslimat PAS Kawasan Taman Meru, tambah-tambah sibuk lah beliau kali ini.
.
Mula-mula ketika mak baru dilantik, saya tidak bersetuju dengan perlantikan mak sebagai ketua muslimat kerana memikirkan keadaan Hafiz yang perlu kepada pengawasan dan penjagaan pada usia kecil sebegini. Tambahan pula ayah memang sudah maklum dengan kesibukkannya pagi dan petang, justeru membuatkan saya lebih kuat memegang pandangan saya. (Berbeza kalau ayah tidak terlalu sibuk) Hatta Hafiz pernah mengomel pada ayah, "Ayah ni malam-malam pun mesyuarat juga ke .. asyik mesyuarat .. mesyuarat".
.
Anak-anak harus diberikan perhatian khusus semasa kecilnya kerana inilah tempoh waktu yg paling sesuai dalam proses tarbiah dan pendidikan. Semasa ia baru dilahirkan, anak-anak bergantung harap secara total kepada kedua ibu bapanya. Bahkan Rasul SAW sendiri mengatakan bahawa ibu bapalah yg menentukan pegangan agama anak-anak mereka samada menjadi Islam atau kufur kepada Allah. Namun, setelah umur semakin meningkat ... ikatan pergantungan itu semakin hari semakin terbuka sehinggalah mereka mampu berfikir dan berdikari sendiri. Oleh kerana itulah, Islam menuntut agar ibu bapa memberikan tunjuk ajar dan tarbiah kepada anak-anak mereka di saat tali bergantungan itu masih kukuh di tangan ibu bapa kerana saat tali itu mula longgar dan dilepaskan, sangat sukar anak-anak itu untuk dilenturkan.
.
Nyata peranan ibu itu sangat penting untuk tumbesaran anak-anak. Kalau bapa meninggal dunia, sang ibu mampu menjadi ibu tunggal membesarkan anak-anak mereka sehingga berjaya. Tetapi tidak ramai bapa yang mampu menjadi bapa tunggal memikul tanggungjawab isteri dalam membesarkan anak-anaknya tanpa kehadiran isteri. Bahkan Imam Ahmad setelah isterinya wafat, beliau terus berkahwin lain pada keesokkan harinya kerana beliau luluh di saat hidup sendirian. Bahkan beliau - rahimahullah - pernah berkata, "Aku tidak akan tidur dalam keadaan membujang", menunjukkan betapa peranan ibu dan isteri itu sangat penting bagi seorang suami dan anak-anak.
.
Tapi mahu buat macam mana, bukan mak yang mahukan jawatan itu, tetapi jemaah kawasan yang memilih mak sebagai ketua. Saya akur. Saya positif dengan semua perancangan Allah dan berdoa agar Allah SWT memelihara keselamatan mak sepanjang menjalankan amanah Allah di sana.
.
Jadi, dengan kesibukkan itu memaksa mak untuk keluar awal-awal pagi lagi dengan kawan-kawannya untuk ke Bukit Gantang.
.
Nak tak nak, sayalah yang perlu berkorban menjaga rumah. Ye lah, kalau semua nak jadi hero, siapa pula yang mahu menjadi orang bawahannya.
.
Suri rumah ... Pagi-pagi keluar hantar Hafiz ke taski Al-Ummah di Chemor. Kemudian jam 12 ambil dia untuk hantar ke tusyen KUMON pula. Sementara menunggu Hafiz habis tusyen di KUMON, saya lari sekejap ke Tesco Extra untuk mencuci dan polish kereta. Kemudian ambil Hafiz semula dan bawa dia pergi makan Pizza Hut di Tesco sebab dia 'demand' dengan janji abang dia. Lepas itu terus pulang ke rumah dan buat kerja-kerja rumah yang ada. Kemudian ambil baju ayah dan emak di Dobi dan sebagainya ....
.
Nampak kerja suri rumah ni macam senang saja, tapi rupa-rupanya penat juga. Jadi, sebab itulah mengapa Allah SWT memuliakan seorang isteri walaupun dia hanya merupakan seorang suri rumah.
.
Oleh itu - untuk si isteri - jangan merasa hina dengan gelaran 'suri rumah'. Sesungguhnya engkau sedang berjuang sama seperti suamimu sedang berjuangan di luar sana. Tiada rendahnya darjatmu di sisi Allah dengan tingginya kedudukan kaummu dengan jawatan yang mereka sandangi. Bahkan, Allah SWT tidak pernah menuntut agar engkau keluar mencari nafkah sebagaimana Allah SWT mewajibkan kepada suamimu. Menjadi 'menteri' di rumah dengan menjaga nama baik suami, mengurus makan minum suami dan memikul tugas mendidik anak-anak telah melayakkanmu untuk mencium wangian syurga-syurga Allah SWT nanti.
.
Tapi sebenarnya seronok juga dapat merasa menjadi suri rumah. Mungkin ini sebagai persediaan awal sebelum berumah tangga. Seperti kata Abusaif, belajar hidup untuk memberi.
.
Mana lah tahu kalau Allah jodohkan dengan isteri doktor ke .... :)
.
.

6 comments:

pakDean said...

salam akh..bunyi2 macam dah nak berumah tangga jer? nak doktor yg kat indonesia tuh ker? kesah silam tuh..cuba lah, ape salahnye! =)

hakima-san said...

salam ziarah...

anak pejuang rupanya..moga Allah tetapkan hati2 kita pd jalan-Nya..

insyaAllah Allah akan jaga keluarga kita bila kita sungguh2 intima' dgn pjuangan mdaulatkan agama-Nya..amin!

saja pkongsian..family ana besar, adik b'adik 14. umi n ayah sgt sibuk dgn parti d prgkt kwsn n negeri..selalu bila adik2 balik asrama umi ayah masih sibuk dgn g/kje..namun, Alhamdulillah masing2 rasa senang dgn apa yg dterima..walau tiada perhatian yg penuh dr umi ayah krn mreka sibuk dluar, namun terasa kasih sayang dan perhatian Allah mengiringi.. moga ana n adik2 memahami n menghayati pejuangan suci ini..amin..juga buat family nta...insyaAllah...

Anonymous said...

mmmm...

IbnAsmuni said...

Syukran pada PakDean dan Hakima-san.

To Hakima-san, alhamdulillah ana tetap merasa bahagia walaupun ayah ana sibuk (tambah2 lepas PR take over perak sebelum ni n until now), bahkan I'm very proud of him and wish to follow his step one day, Insyallah.

Walaupun jelas nampak pada diri beliau kepenatan, tp beliau tetap tidak melalaikan tanggungjawab beliau sbg ayah n suami.Sometym tu kesian tgk keadaan beliau yg sgt sibuk, n even effect kesihatan beliau ... Tp nak buat mcm mana, dia berjuang utk Islam, apakah perlu & layak saya menghalang mujahadah beliau ke arah itu?

Saya hanya memohon agar Allah pelihara ayah saya dan merahmati segala penat lelah beliau selama beliau bersama dakwah Islam ini. Ameen.

To Pakdean, jodoh semuanya di tangan Allah. So, I left everything to Him .. whoever she is .. cikgu ke, doktor indon ke, doktor UK, jurutera ke, suri rumah ke atau sesiapa saja pun..Allah dah tetapkan semuanya.Semua yg Allah cipta dan tetapkan adlh dgn rahmatnya. Yg penting, itu hanya misalan dan contoh sahaja .. WA.

Anonymous said...

takbir n syukur alhamdulillah..
cikgu ILS bangga dgn anak muridya..
teruskan!

IbnAsmuni said...

Wahhh .. x sangka ust Nushi sempat menjenguk blog ana yg dhaif ni.Shlaunek ustazi, fenn antum al-an?

Ust, tlg doakan ana ek .. Fi haza yaumil Isnain saufa akunu fi imtihanil ula.Wahaza semester akhir 'indi fi UIA, insyallah.

Hehe .. teringat kata2 terakhir ust bila habis kelas, "Syukran 'ala husni hudhurikum wastima'ikum ..", macam baru semlm kelas dgn ust.

Apapun, syukran atas semua tunjuk ajar dan nasihat.