Sunday 2 September 2007

Mari bersama Syeikh Yusuf al-Qardhawi ...

Di bawah ini adalah pengajian tafsir surah al-Fatihah oleh Syeikh Yusuf al-Qardhawi beserta terjemahannya. Kuliah ni waktu zaman dia muda-muda dlu. Terjemahan kat bawah tu saya yg terjemahkan. Saya buat sekadar yg termampu. Saya letakkan footnote sikit tp lepas tu malas dah nak cari ... penat nak cari asal usul dalil tu...hehe. Tujuan sy terjemahkan tafsir beliau sbb saya tertarik dengan cara dia menafsirkan ayat dari surah al-Fatihah ni. Tafsiran yg lebih berbentuk tazkiyatun nafs dan haraki membuatkan saya begitu tertarik dengannya. Jadi, saya nak berkongsi dengan anda semua. Semoga kita mendapat manfaat bersama. Maaflah kalau terjemahan saya tak tepat. Itu je yg saya mampu. Selamat mendengar ...

Tafsir surah al-Fatihah dari Syeikh Yusuf al-Qardhawi

Syeikh Yusuf al-Qardhawi memulakan pengajiannya dengan memuji kebesaran Allah SWT, berselawat ke atas Nabi SAW dan berdoa kepada Allah SWT.

Wahai sidang penonton,

Di atas keberkatan Allah, kita memulakan rehlah kita bersama sebuah kitab yg kekal (qadeem) dan cahaya yang wujud, bersama al-Quran yang merupakan sebuah watikah samawiiyah yang kekal, yg dimiliki oleh orang-orang Islam sahaja, bersama manhaj Pencipta untuk mengislahkan makhluk, dan merupakan perlembagaan dari langit sebagai petunjuk di muka bumi. Sebuah kitab yg tidak ada padanya kebatilan / kepalsuan, yg terdiri dari ayat-ayat yg muhkamat[1], kemudian dijelaskan oleh nabi. Bersama kitab Allah inilah kita bertadabbur, kerana sesungguhnya Allah SWT menurunkannya untuk ditadabburkan, “Sebuah kitab yg Kami turunkan kepadamu dengan keberkatan supaya ditadabburkan ayat-ayatnya dan utk memberi pengajaran kpd orang yg mempunyai mata hati”. Kami hendak membuka hati2 kami dengan al-Quran. Kami mahu hidup / berjalan bersama al-Quran, membacanya, mendengarnya, memahaminya sepertimana telah mendengarnya para Sahabat Rasulullah SAW. Seperti kata seorang lelaki yg soleh, “Bacalah Quran seolah-olah dia diturunkan kepada kamu”. Kami mahu membaca al-Quran bersama, memahaminya bersama, sehingga kami menjadikannya dustur / perlembagaan & manhaj bagi kehidupan kami. Dan sesungguhnya keberkatan al-Quran bukanlah dengan menggantungkannya di dinding-dinding, tetapi keberkatannya adalah dengan mengikutinya. “Sebuah kitab yg Kami turunkan dengan keberkatan, maka ikutlah ia dan bertaqwalah. Semoga kamu termasuk di kalangan orang-orang yg diberi rahmat”.

Kita mulakan rehlah kita bersama al-Quran dengan Fatihatil Quran yg kita dengar sekarang dengan Ummil Quran, Ummil Kitab, Asaasil Quran, as-Sab’il Mathani, yg datang bersamanya 7 ayat yg pendek lagi lengkap, suratul Hamdalah, suratus Solah, suratul Fatihah, 7 ayat yg dipendekkan yg setiap ayat-ayatnya mentamsilkan prinsip-prinsip dalam kehidupan kita.

Bermula surah al-Fatihah ini dengan kalimah basmalah. Dan menjadi tuntutan ke atas setiap orang Islam untuk mempelajarinya. Dengan bahawa setiap sesuatu mestilah dimulai dengan basmalah(menyebut nama Allah) dan disertai dengan mengingati Allah. Dunia itu dilaknat, kecuali tempat-tempat yg padanya disebut nama Allah. Jangan memulakan sesuatu pekerjaan dengan nama seseorang, nama raja atau pemimpin, dan nama berhala dari berbagai jenis berhala samada dari batu atau manusia. Sesungguhnya ia dimulai dengan nama Allah. Nama Allah yg Esa, tiada sesuatu yg bersamanya, jua selepasnya.

Bismillah … begitulah yg telah diajarkan oleh Quran kepada kita. Nabi Nuh AS ketika menaiki kapal dan bersamanya orang-orang mukmin memulakan perjalanannya dengan bismillah. Begitu juga nabi Sulaiman AS, ketika baginda mengutuskan suratnya kepada ratu Balqis, baginda memulakannya dengan bismillah. Dan ayat yg pertama diturunkan kepada nabi Muhammad SAW yg dikhitabkan / ditujukan kepadanya dengan perkataan, “Bacalah dengan nama tuhanmu..”. Begitulah yg diajarkan oleh Islam kepada kita, iaitu kita memulakan sesuatu pekerjaan, kehidupan dan apa juapun dengan bismillah. Makan dengan bismillah, minum dengan bismillah, kita menyembelih dengan bismillah, dan “Setiap pekerjaan yg tidak dimulai dengan bismillah, maka ia terhenti / terputus”[2] iaitu kurang padanya keberkatan.

Bismillah ….

Begitulah bermulanya surah al-Fatihah. Dan Allah mensifatkannya. Allah adalah ‘alam[3] di atas zat penciptaan yg tinggi. Bismillah, Allah SWT mensifatkan dengan dua sifat & nama yg mulia iaitu ar-Rahman & ar-Raheem yg merupakan antara nama-nama Allah yg baik. Diistaqkan / dikeluarkan daripada ar-Rahmah dari jalan mubalaghah (bersangatan) dan ar-Rahman adalah terlebih mubalaghah dari ar-Raheem. Tidak disifatkan ar-Rahman selain dari Allah SWT. Maka dengan itu disebut bahawasanya (ar-Rahman) termasuk dari isim ‘alam seperti disebut lafzul Jalalah (Allah), “Katakanlah (Hai Muhammad): Serulah dengan nama Allah atau ar-Rahman”. “Ar-Rahman yg mengajarkan al-Quran”. Tidak digabungkan 2 sifat ini kecuali untuk Allah SWT.

Bismillahir .. inilah kaedah yg pertama bahawa kita memulakan pekerjaan kita dengan menyebut nama Allah. Kaedah yg kedua dari kaedah mentawajjuhkan diri kita untuk kehidupan Islam pula telah ditamsilkan oleh ayat:

الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ

Kalimah الْحَمْدُ merupakan pujian dengan kecantikan yg terkandung di dalamnya makna syukur. Dengan itu, al-Quran & surah al-Fatihah mengajar kita supaya kita sentiasa bersyukur dan memuji nama Allah. Di sana terdapat manusia yg sering mengeluh, “kami kekurangan ini dan ini” dan dia tidak mengatakan, “Di sisi kami ada ini & ini”. Begitulah al-Quran mengajar kita. Adalah Rasulullah SAW apabila baginda mendapat sesuatu yg baginda sukai, baginda akan berkata, “Alhamdulillah di atas segala nikmat Allah yg menyempurnakan segala kebaikan”, dan apabila baginda ditimpa sesuatu yg mendukacitakannya, baginda berkata, “Alhamdulillah di atas setiap keadaan”. Dari sini, apabila selesai makan, kenyang dan minum kita diperintahkan agar mengucapkan Alhamdulillah. Pada setiap nikmat, kita katakan Alhamdulillah. Begitu juga setelah kita bangun dari tidur sehinggalah dengan izin Allah apabila kita dimasukkan ke dalam syurga. Dan begitulah Allah SWT mensifatkan ahli syurga bahawa di akhirnya ucapannya dengan Alhamdulillah. Di sana juga dijelaskan makna rububiyyah di dalam al-Quran. Sesungguhnya kalimah رَبِّ bermakna raja, tuan, murabbi. Jika ia disifatkan kepada selain Allah SWT, ia mestilah diidhofahkan[4] atau disandarkan seperti rabul bayyit (tuan rumah) atau rabud daabbah (tuan binatang). Jika ia diitlaqkan[5] (tanpa disandar) oleh sesuatu & dima’rifahkan[6], maka ia khusus untuk Allah SWT. Di sini disebut: رَبِّ الْعَالَمِينَ. Kalimah الْعَالَمِين termasuklah semua mukhallafin di kalangan jin dan manusia. “Tidak Kami utuskan kamu (Muhammad) kecuali untuk member rahmat kepada seluruh alam”. Bahkan bagi alam ini adalah sesuatu selain dari Allah SWT seperti yg disebut di dalam al-Quran menceritakan kisah Firaun bertanya nabi Musa. Berkata Firaun, “Apa itu Robbul ‘Alamin”. Nabi Musa menjawab, “Dia ialah Tuhan langit dan bumi, serta apa-apa yg berada diantara keduanya jika kamu termasuk di kalangan orang-orang yang yakin”. Bersambung pada video kedua di bawah.



Sambungan dari video pertama:
Alam manusia, alam haiwan, alam tumbuhan, alam jamad[7], alam planet … semua alam-alam ini mengajar kita ke arah kesempurnaan. Allah SWT merupakan tuhan sekalian alam, bukan tuhan orang Islam sahaja, bukan juga Tuhan orang arab sahaja, bahkan Tuhan sekalian alam. Setiap sesuatu ciptaan yg kita lihat daripada ‘inayah, ri’ayah dan ihkam adalah tanda daripada rububiyyah Allah ‘azza wajal. Inilah kaedah kedua daripada kaedah kehidupan Islamiyyah.

الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

Ini adalah ayat yg ke-3 dari ayat yg tujuh. Pengulangan bagi dua nama yg mulia adalah suatu penekanan ke atas makna rahmat dan rahmaniyyah untuk memberitahu kepada manusia bahawa sesungguhnya rahmat Allah melebihi kemarahanNya. Allah SWT tidak mensifatkan diriNya dengan sifat marah. Tetapi kemarahanNya hanya kepada golongan yg sombong, takabbur dan murtad dari pengajaranNya dan mereka pula meiklankannya kepada masyarakat. Sekiranya mereka diazab, sesungguhnya kemarahan itu adalah perbuatanNya bukan dari sifatNya. Dan azabNya khas(tertentu kpd golongan yg ingkar) manakala rahmatnya ‘ammah(bagi semua makhluknya di muka bumi). Allah SWT berfirman: “Azabku dikenakan ke atas sesiapa yg aku kehendaki dan rahmatku meluas ke atas setiap sesuatu”. Dialah ar-Rahman dan ar-Raheem, Dialah sebaik-baik penyayang. Kemudian datang pula kaedah yg ke-4:

مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ

Ia boleh dibaca dengan مَالِكِ yg bermaksud ‘yg memiliki’ atau ملك yg bererti raja. Kedua-dua bacaan ini sohih di sisi nabi secara mutawatir. Dia adalah pemilik hari pembalasan. كما تدين تدان (apa yg engkau buat, demikianlah balasannya). Tiada pemilikan sesuatupun pada hari tersebut samada berhala atau pemberi syafaat. Tiada syafaat di sisi Allah SWT melainkan dengan keizinanNya. Allah SWT yg mengawal hari tersebut. “Hari di mana tidak memiliki oleh manusia bagi manusia lainnya ke atas sesuatupun dan semua perkara pada ketika itu hanya bagi Allah”. “Siapakah raja pada hari ini? Hanya Allah”. Di sini kita dapat lihat bahawa rububiyyah Allah SWT memberi satu peringatan / ancaman. Kemudian ar-Rahman & ar-Raheem memberi satu nilai kegembiraan. Kemudian di datangkan dengan ayat مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ sebagai satu peringatan. Allah SWT menggabung kedua sifatNya diantara peringatan dariNya dan kasih sayang untukNya supaya orang-orang beriman selalu bergabungkan diantara takut dan harap, menghadirkan hari akhirat dan meredhoi rahmat Tuhannya.

اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ

Ini adalah kesimpulan dari semua risalah samawiyyah. At-Tauhid, mensatukan hanya untuk Allah SWT pada ibadah dan meminta pertolongan. Tidak beribadah dan tidak meminta pertolongan kecuali hanya kepada Allah SWT. Sesungguhnya dibangkitkan para rasul, diturunkan kitab adalah untuk menegakkan kalimah Tauhid di atas muka bumi. Telah datang setiap nabi dan rasul menyerukan umat & kaumnya dengan tauhidillah, “Wahai kaum, sembahlah Allah. Tiada bagi kamu satu Tuhanpun kecuali Dia(Allah)”. Dan berpecahnya kehidupan dan agama sebelum Islam kerana masuknya kesyirikkan ke dalamnya. Hendaklah kita mengiklankan kalimat Tauhid ‘Hanya Engkau yg kami sembah & hanya Engkau kami meminta pertolongan’, membatalkan segala bentuk ketuhanan yg mereka serukan dengan kalimah ‘La ilaha illallah’.

صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ

Terlengkapnya al-Fatihah di atas sesuatu yg terbesar, sesuatu yg dituntut oleh Tuhan kepada hambaNya. Dan sesuatu yg dituntut oleh hamba kepada Tuhannya iaitu hidayah. Kami tafsirkan hidayah dengan makna irsyad atau taufiq. Manusia perlukan bantuan Allah, perlu supaya mereka diberi petunjuk ke jalan yg lurus. Bagaimana meminta petunjuk daripada Allah SWT dalam keadaan dia seorang muslim? Tetapi siapakah yg ternafi dari menerima hidayah Allah? Sesungguhnya mereka selalu berhajat kepada hidayah Allah supaya mereka tidak diragukan oleh banyaknya jalan dan tersilap dari pekerjaan-pekerjaan. Sesungguhnya mereka berhajat kepada nur ketika dalam kegelapan, dan penjelasan ketika dalam keraguan. Kemudian mereka berhajat kepada bertambahnya hidayah Allah SWT. Mereka juga berhajat agar di-thabatkan di atas jalan Allah SWT. “Ya Allah, Tuhan yg membolak-balikkan hati, tetapkanlah hati-hati kami di atas ketaatan kepadaMu”. Jalan yg tiada padanya kesesatan dan penyelewengan, itulah jalan Islam. Setiap hari orang Islam memohon kepada tuhannya 17 kali dalam solat fardhu akan hidayah Islam dan jalan yg luruh, iaitulah jalan yg satu kerana kebenaran tidak boleh dibilang. Adapun jalan-jalan kebatilan, maka jumlahnya banyak di mana setiap satunya terdapat syaitan. Seperti yg disebutkan di dalam sebuah hadis oleh Rasulullah SAW: “Bahawa sesungguhnya ini adalah jalanku yg lurus, maka ikutlah ia(Islam). Janganlah kamu ikut jalan-jalan(selain Islam), maka ia akan memecahbelahkan kamu daripada jalan ini”. Tiada pada jalan ini unsur melampaui batas, tidak ke kiri dan tidak ke kanan tetapi ia sederhana. Ia juga merupakan jalan yg benar. Bukan jalan Yahudi yg dibenci oleh Allah dan bukan juga jalan Kristian yg disesatkan oleh Allah. Ia adalah jalan yg Allah telah memberi nikmat padanya daripada kalangan orang-orang siddeeqin, syuhada’ dan soleehin. Inilah jalan orang-orang yg bertaqwa. Mereka mengingati tuhannya pada setiap hari. Ia dipelihara oleh para ulama & orang awam, lelaki & perempuan, arab & ‘ajam kerana ia dibaca pada setiap kali solat mereka, “Tiada (sempurna) solat bagi sesiapa yg tidak membaca al-Fatihah di dalamnya”. Ia mentamsilkan kaedah-kaedah kehidupan Islam dan tiada satu kitabpun yang serupa dengan kitab ini(al-Quran).

As-Syeikh menutup rehlahnya dengan berdoa kepada Allah SWT.





[1] Iaitu ayat-ayat yg menerangkan tentang hukum hakam, yang qat’ie yg tidak dibolehkan untuk dipertikaikan lagi seperti perintah solat, zakat, puasa, haji, hudud, qisas & haram riba. Barangsiapa yg mempertikaikannya dengan menafikan panthabitannya dari Allah SWT, maka dia telah sepakat dihukum kafir dan layak untuk dibunuh di atas hukuman riddah (murtad). Barangsiapa yg mempertikaikannya, namun dia meyakini akan kewajipan beramal dengannya, maka dia fasiq.

[2] Hadis riwayat Abu Hirairah RA dikeluarkan oleh Abu Daud (4840), An-Nasaai di dalam al-Kubra (10327), Ibn Majah (1893). Berkata as-Sindi: “Hadis ini telah dihasankan oleh Ibn Solah dan An-Nawawi, dan dikeluarkan oleh Ibn Hibban dan Hakim di dalam al-Mustadrak”. Tetapi Albani mendhoifkannya.

[3] Istilah di dalam ilmu nahu. Isim ‘alam termasuk di antara tanda-tanda isim isyarah yg enam. Contoh isim ‘alam adalah Zaid, Muhammad & sebagainya.
[4] Istilah di dalam ilmu nahu. Sesuatu yg bersandar disebut mudhoof dan yg disandarkan padanya disebut mudhoof ilaih.

[5] Istilah di dalam ilmu usul. Lawan bagi itlaq adalah muqayyad iaitu bersandar atau berikat.

[6] Istilah di dalam ilmu nahu. Salah satu tanda ma’rifah dengan masuknya alif dan laam seperti al-madrasatu.

[7] Benda-benda mati seperti batu.

0 comments: