Monday 20 August 2007

Isra' wal Mi'raj (II)

Kembali ..

Satu persoalan yang perlu dijawab … apakah rahsia Allah SWT memulakan kisah Isra’ wal Mi’raj dengan kalimah Subhaanallazi …

Syeikh as-Sya’rawi - seorang ulama tafsir moden - telah berjaya menambat hati saya ketika menerangkan rahsia mengapa Allah SWT memulakan surah al-Isra’ dengan Subhaanallazi, iaitu kalimah yang diriwayatkan secara sahih di dalam Sahih al-Bukhari sebagai kalimah yg khafifatani ‘alal liisaan..thaqilataani fil mizaan. Mengapa Allah memulakan surah tersebut dengan memuji diri-Nya sendiri? Apakah keistimewaan? Apakah kepentingannya? Hmm … satu rahsia yang perlu kita bongkar & dikongsi bersama.

Setelah saya membaca penjelasan tersebut, barulah saya sedar selama ini saya tak faham al-Quran. Saya faham maksudnya saja tapi saya tak faham maksud disebalik maksudnya, hehe..faham ker tu. Saya rase mungkin bende ni menjadi faktor mengapa non-Muslim tak tertarik dengan Islam kerana umat Islam sendiri gagal membuktikan kemukjizatan al-Quran sebagai Kalamullah. Bahkan mereka juga berani mengatakan bahawa ‘kami juga ada kitab sepertimana kamu. Kami tidak nampak sebarang perbezaan pun di antara kitab kami dgn al-Quran kamu’. Kenyataan ini ada benarnya dari sudut logikanya. Kalau saya berada di tempat mereka, tak mustahil saya juga akan berkata mcm tu sebab saya tak nampak di manakah usaha umat Islam dalam menonjolkan dan mempromosikan kehebatan al-Quran sebagai petunjuk agama mereka.

Ya Allah .. betapa ceteknye ilmu saya apabila membaca kitab beliau. Byk bende yg saya tak tahu tentang Islam, tentang al-Quran.

Buku tersebut telah memahamkan saya bahawa Allah SWT tidak menurunkan sesuatu ayat itu dgn sesuka hati, tidak juga tanpa bersebab … bahkan di sana pasti terdapat rahsia agung yang perlu dikupas dan dikaji. Hanya orang-orang yang berkeahlian yg dibukakan hati oleh Allah SWT saja yang mampu melihat ke dalam akan maksud tersirat di sebalik penurunan setiap kalimah dari ayat-ayat al-Quran. Sungguh agung al-Quran…terlalu2 agung. Tak hairanlah mengapa ia mampu menggongcangkan hati-hati manusia dan menggerunkan pihak musuhnya. Siapa tak kenal dengan Umar al-Khattab? Seorang lelaki bengis dan tegas. Semua orang takut kepadanya; samasa zaman jahiliahnya atau Islamnya. Tidak ada erti kalah di dalam kamus hidupnya. Pedang menjadi pemutus bagi sesiapa yang melawannya. Namun, beliau kalah dengan alunan beberapa ayat al-Quran yang dibacakan kepadanya. Mana hebatnya al-Quran ni sampai Umar bleh kalah? Inilah senjata Muhammad SAW, senjata yg telah mengalahkan Umar. Ia bukan pedang, tetapi kalimahnya tajam seperti pedang sehingga ketajamannya menghunus masuk ke dalam hati beliau & merobek-robekkannya … jauh lebih hebat dari senjatanya.

طه (1) مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآَنَ لِتَشْقَى (2) إِلَّا تَذْكِرَةً لِمَنْ يَخْشَى (3) تَنْزِيلًا مِمَّنْ خَلَقَ الْأَرْضَ وَالسَّمَاوَاتِ الْعُلَا (4) الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى (5) لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَمَا تَحْتَ الثَّرَى (6) وَإِنْ تَجْهَرْ بِالْقَوْلِ فَإِنَّهُ يَعْلَمُ السِّرَّ وَأَخْفَى (7) اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ لَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى

“Thaahaa. Kami tidak menurunkan Al Quran ini kepadamu agar kamu menjadi susah; Tetapi sebagai peringatan bagi orang yang takut (kepada Allah), iaitu diturunkan dari Allah yang menciptakan bumi dan langit yang tinggi. (iaitu) Tuhan yang Maha Pemurah, yang bersemayam di atas 'Arsy. Kepunyaan-Nya-lah semua yang ada di langit, semua yang di bumi, semua yang di antara keduanya dan semua yang di bawah tanah. Dan jika kamu mengeraskan ucapanmu, Maka Sesungguhnya Dia mengetahui rahsia dan yang lebih tersembunyi. Dialah Allah, tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia. Dia mempunyai Al asmaaul husna (nama-nama yang baik)”. (Thoha: 1-7)

Ayat ini merubah dirinya yang bengis menjadi hamba agung di dalam Islam, khalifah yang adil dan terbilang, ‘ibadullah yang merendah diri di depan tuhannya .. keras di hadapan musuh nabinya. Mukjizat al-Quran sungguh luar biasa .. Bukan itu saje, malah tokoh2 sasterawan terbilang, ahli sya’ir dan ahli sihir terpaku keras apabila mendengar al-Quran berbicara. Seolah-olah ia merupakan kalam yang datang dan lahir dari sesuatu yang Maha agung dan Maha hebat..mereka tidak pernah mendengarnya sebelum ini .. sungguh tinggi nilai sasteranya, nahunya, balaghahnya & mantiqnya. Ia cukup indah dan mempersonakan. Namun, apabila mereka melihat kalam tersebut keluar dari bibir seorang insan yang bernama Muhammad, yang dikenal pula oleh masyarakat dengan ummiyyin(tidak tahu membaca & menulis), mereka lantas mengatakan, “Ini sihir” … walaupun jauh di sudut hati mereka, mereka yakin ia bukan kalam Muhammad & bukan sihir. Tetapi mereka ego, sombong dan takabbur dengan kedudukan mereka … Siapalah Muhammad di sisi mereka, hanya seorang lelaki yang baru berusia 40 tahun, miskin pulak. Mereka tidak mengukur dengan mata hati, tetapi mengukur dengan mata kebendaan dan kedudukan .. Inilah sifat manusia, inilah sifatku. Sentiasa ego dengan diri sendiri. Sedangkan semua keistimewaan yang dimiliki semuanya milik Allah SWT.

Aduh ! Tamparan hebat buat nabi. Muhammad ibn Abdillah yang tak tahu membaca & menulis dinobatkan sebagai nabi di tengah masyarakat yang halus seni bahasanya, indah sasteranya dan menarik susunan tatabahasanya. Baginda tidak dikenal masyarakat sebagai sasterawan dan ahli Sya’ir, hanya digelar al-Amin kerana amanahnya & baik peribadinya.. itu sahaja.

Ya Allah … kini baru aku tahu betapa nabiMu ini seorang yang cukup2 penyabar. Mana tidaknya, baginda terpaksa meyakinkan masyarakat bahawa kalam ini bukan kalamnya … aku tidak mencipta dan mereka-rekanya sendiri. Ini kalam dari Tuhanku dan Tuhan kamu, Tuhan yang menciptakan kamu, Tuhan yang mengawal setiap detik kerdipan jantungmu, Tuhan yang menggantikan siang dan malam, Yang berada di timur dan di barat.

Namun, walau sehebat mana hambatan dan tentangan yang baginda hadapi, biarpun luka kakinya, patah giginya, dibaling batu, dihalau dan dimaki … baginda tetap sabar. Baginda tidak membalasnya dengan meminta agar mereka ditimpakan bencana di atas keingkaran mereka, bahkan baginda menadah tangan & berdoa, “Wahai Allah, berikan hidayah kepada mereka. Sesungguhnya mereka tidak mengetahui”. Allah …!! Sungguh mulia akhlak nabiMu. Sungguh agung peribadinya. Kalaulah baginda masih hidup, aku pasti akan mengejarnya dan mencium-cium wajahnya.

“Maha suci Allah, yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Al Masjidil Haram ke Al Masjidil Aqsa yang telah Kami berkati sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebahagian dari tanda-tanda (kebesaran) kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha mendengar lagi Maha mengetahui.”

Subhaana …. Maha Suci. Iaitu sucinya Allah SWT dari sebarang sesuatu yang menyerupai-Nya. Samada pada sifat-Nya atau perbuatan-Nya. Iaitu penyucian mutlak untuk Allah & bagi Allah... pada zat, pada sifat, jua pada perbuatan.

Allah SWT itu wujuud. Saya dan kamu juga wujud … tetapi adakah kewujudan kita sama seperti wujudnya Allah? Allah SWT itu Mendengar, Maha Mendengar dan sangat bangat Mendengar .. saya dan kamu juga mendengar, tetapi mendengar kita tidak sama dengan mendengarnya Allah SWT. Allah SWT punya zat dan kita juga punya zat … tetapi zat kita dan zat Allah SWT tidak boleh diperbandingkan.

Jika pada diri Allah SWT itu perbuatan, maka jgn sesekali kita menyamakan perbuatan-Nya dengan perbuatan manusia. Perbuatan Allah tidak boleh dijangkau dengan qudrat manusia, jauh melampaui apa yang dapat dibayangkan dengan bayangan akal … jauh, terlalu jauh.

Usah difikirkan bagaimana .. usah ditanyakan bagaimana .. campaklah ia jauh2. Makin kamu fikirkan, makin kamu mencari-cari jawapannya … makin dekat kamu kepada syirik dan makin dekat kamu menjadi gile. Renunglah pd penciptaan Allah. Jangan kamu renung pd zat Allah. Penciptaan Allah itu luas. Walaupun kamu hidup seribu tahun, kemudian dimatikan lalu dibangkitkan semula … penciptaan Allah tetap luas untuk kamu renungkan. Renungkanlah …

Oleh itu, jika Allah SWT melakukan sesuatu, jangan kamu tanya mengapa dan kenapa. Kerana kecetekkan akal manusia tidak mampu menjangkaui rahsia di sebalik perbuatan Allah SWT. Allah SWT melakukan apa saja yang Dia kehendaki, tidak terbatas dengan batasan undang2 & peraturan. Kerana Dialah Pencipta undang2 & peraturan. Dia tidak memerlukan asbab kerana Dialah yang menjadikan segala asbab.

Ya Allah .. tiada sesuatu pun yang serupa denganMu. Setiap makhluk tunduk kepada kehendakMu tetapi kamu tidak tunduk kepada kehendak sesiapapun. ZatMu, sifatMu dan perbuatanMu mengatasi semua makhlukMu. Oleh kerana itu, tanda-tanda kekuasaan Allah SWT tidak tunduk kepada peraturan & undang2 alam kerana alam berada di bawah kekuasaan-Nya.

Allah SWT tidak berbahasa dengan sesuatu yang kosong tetapi Allah SWT mendatangkan buktinya .. supaya manusia melihat sendiri kebenarannya. Samada saya & kamu mahu menyerah diri atau tidak, itu hak saya & hak kamu …. Dia yang Maha Berkuasa sudah membuktikannya. Allah SWT telah mengurniakan akal dan fikiran .. maka fikirkanlah!!

Kamu tahu api? Pernah tgk api? Tahu bagaimana sifat api? Bukankah sifatnya panas dan membakar. Ia membakar sesiapa saja yang menghampirinya? Tetapi dengan Subhaanallah … api tidak membakar tubuh & jasad nabi Ibrahim AS. Semasa saya pergi ke Syria baru2 ni, sahabat2 saya menziarahi tempat pembakaran nabi Ibrahim di Turkey(saya lupa nama tempatnya). Saya tak pergi sbb saya bercadang nak pergi ke Mesir. Sebelum ni saya ingatkan tempat pembakarannya mcm biase je, mungkin seperti kite tgk orang Indu bakar mayat yg telah mati. Kumpul2 kayu dan letakkan mayat tersebut dalam kayu tu. Tapi bila saya tgk gambar yg ditangkap oleh sahabat2 saya, saya terkejut. Rupa2nya mereka membina sepasang tiang khas yg besar & tinggi untuk mencampakkan nabi Ibrahim ke dalam api tersebut. Ia dibina di atas bukit dan api tersebut terletak di bawah bukit. Tiang tersebut jauh dari api tersebut dan nabi Ibrahim dicampakkan dgn menggunakan kaedah lastik kerana kehangatannya tersangatlah kuat & panas. Tak ada akal yang sihat akan mengatakan nabi Ibrahim akan selamat. Sunnatullah menetapkan apa saja yang dibakar pasti akan terbakar. Itu pasti. Api memang panas & membakar. Walaubagaimanapun, ia tetap milik Allah SWT, “Wahai api! Menjadi dinginlah & menjadi keselamatanlah bagi Ibrahim” (al-Anbia’: 69). Api akur dan tunduk dgn perintah Allah SWT. Nabi Ibrahim tenang berada di dalam api tersebut. Tiada siapa yang mampu bertanya bagaimana ia boleh berlaku & tiada siapa yg mampu menjawabnya … Inilah keajaiban Allah SWT. Subhaanallah ….

Begitu juga yang berlaku kepada nabi Musa dan nabi Isa … semua itu menunjukkan kekuasaan Allah SWT. Tiada yang mustahil di sisi Allah SWT …

Adakah manusia mampu merungkai segala rahsia-rahsia Allah SWT? … Mustahil. Lihatlah diri kamu dahulu sebelum kamu melihat zat Allah SWT. Sesungguhnya rahsia kehidupan hanya diketahui oleh Allah SWT. Akal dan ilmu yg diberikan oleh-Nya kepada manusia sehingga mereka boleh sampai ke bulan, melihat sel-sel dan organisma hanyalah cebisan dari rahsia-rahsia Allah. Itupun masih terbatas di atas kajian yang belum tentu ketepatannya.

Subhaana … kalimah agung yang hanya dimulakan untuk mengkhabarkan sesuatu yang agung dan ajaib. Itu suatu isyarat buat saya & buat kamu. Bilamana Allah SWT memulakan sesuatu surah atau ayat dengan memuji diri-Nya sendiri, Ingat! Pasti ada sesuatu berita besar yang ingin disampaikan … Ketepikan akal kamu. ketepikan logika kamu. Bawakan iman dan letakkan ia di dalam hati. Ketika itu, tidak berguna lagi akal dan logika. Hanya iman yang berperanan. Subhaanallah … Aku beriman dengan berita yang Kau sampaikan.

Isra’ dan Mi’raj merupakan berita agung dari Allah SWT. Berita iman. Berita yang meletakkan diri seseorang di persimpangan antara percaya atau tidak.

“Maha suci Allah, yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Al Masjidil Haram ke Al Masjidil Aqsa”

Ia adalah berita yang benar. Tiada yang dusta melainkan yang benar. Ia datang dari Allah dan diturunkan oleh Allah. “Dan siapakah orang yang lebih benar perkataannya daripada Allah?” (an-Nisa’: 87). Percayalah !!! Tidak ada sesuatupun yang mustahil di sisi Allah SWT.

0 comments: