Friday 3 August 2007

Masjid al-Aqsha


Setiap menjelang bulan Rejab, masyarakat kita sebagaimana umat Islam serata dunia akan memperingati satu peristiwa besar yang menjadi mu'jizat Junjungan Nabi s.a.w., iaitu peristiwa Isra` wal Mi'raj. Perjalanan malam Junjungan s.a.w. dari Mekah menuju ke Palestin dan di sana Junjungan s.a.w. bersolat bersama arwah para anbiya` dan mursalin dengan baginda menjadi Imam mereka, sungguh baginda adalah Imamul Anbiya` wal Mursalin, 'alaihi afdhalush sholawati wat taslim.

Malang sekali bagi umat hari ini, yang saban tahun mengadakan peringatan demi peringatan, tetapi masjid suci masih dicemari kedurjanaan Zionis yang bermaharajalela. Bilakah agaknya muncul Salahuddin baru yang akan mengangkat kembali maruah umat ini...Allahu...Allah. Umat lebih seronok membincangkan persoalan khilafiyyah berbanding mencari penyelesaian berhubung kemaslahatan umat yang semakin meruncing.

Imam an-Nasa-i dan Imam Ibnu Majah meriwayatkan Junjungan Nabi s.a.w. mengkhabarkan bahawa tatkala Nabi Sulaiman selesai membina Masjidil Aqsha memohon ke hadhrat Allah seperti berikut:-
سأل الله عز و جل حين فرغ من بناء المسجد ان لا يأتيه احد لا ينهزه إلا الصلاة فيه أن يخرجه من خطيئته كيوم ولدته أمه

"Baginda Sulaiman memohon Allah 'azza wa jalla tatkala selesai pembinaan Masjidil Aqsha agar sesiapa yang mengunjungi masjid tersebut semata-mata untuk bersolat di dalamnya dikeluarkan dari segala kesalahannya sehingga jadilah dia bersih seperti hari dia dilahirkan ibunya."
Allahu .... Allah, solat di masjid suci tersebut selain memiliki keutamaan menggandakan pahala solat turut menjadi penyuci dosa seseorang seperti kita yang banyak dosa dan nista ini. Entah bila agaknya dapat kita kunjungi masjid suci ini seperti kita mengunjungi Masjidil Haram dan Masjidin Nabawi. Mudah-mudahan disampaikan Allah niat dan cita kita atau diganjariNya kita atas niat tersebut walaupun tidak kesampaian. Allah Maha Pemurah, niyyatul mu'min khairun min 'amalih. Allahumma aamiiin.

0 comments: