Friday 31 August 2007

Nasihat dari Seorang Kawan ...




Sewaktu orang lain bergembira menyambut kemerdekaan negara buat kali yg ke-50 tahun pada hari nie - Jumaat 31 Ogos, entah tiba-tiba hari ini jugak hati saya terdetik untuk membuka kembali tinta2 yg pernah saya muatkan di dalam diary saya 4 tahun yg lalu. Terlalu banyak catatan yg tersimpan di dalamnya ... mungkin kerana terlalu banyak peristiwa penting yg berlaku pd tahun itu membuatkan saya menulisnya di dalam diary. Namun sy tidak ingat alasan & mengapa catatan tersebut ditulis ... sy cuba membawa diri saya kembali ke sana tp saya tidak mampu krn sudah terlalu lama ia berlalu. Semuka demi semuka saya buka, saya selak, saya belek ... saya baca setiap nasihat, luahan, sajak & gambar yang tersimpan. Namun, dalam semua catatan yg termuat di dalamnya, catatan bertarikh 13 Februari 2003 membuatkan saya termenung ... cuba membayangkan keadaan saya pada ketika itu. Kalau 4 tahun dulu ia menjadi rahsia saya, tp hari nie biarlah saya kongsikan bersama kamu semua. Inilah yg telah tertulis ....

13 Februari 2003

"Hari ini aku telah meningkat usia ke umur 18 tahun. Masa terlalu cepat berlalu sehingga aku tidak sedar bahawa aku hampir melangkah ke alam remaja yg sebenarnya. Tetapi adakah aku sudah bersedia menghadapi bentuk cabaran dan dugaan di dalam alam sebegini? Adakah aku sudah cukup matang untuk menilai kebaikan dan keburukkan? Fitri, ingat pesanan kawanmu kepada kamu ini:

(1) Jangan merokok
(2) Jadilah lebih matang
(3) Cari keredhaan ibu ayah

Kau mesti cuba lakukan yg baik & elakkan yg buruk ini, Fitri."

Saya tak ingat siapakah gerangan kawan yg begitu ikhlas menasihati saya pada waktu tu. Terima kasih wahai kawan. Nasihatmu sungguh menyentuh hati saya. Insya-Allah, saya akan terus istiqamah memegang nasihatmu ini & semoga saya matang dalam mendepani baki2 usia yg tinggal ... ALLAHUMMA AMIN.
Semoga ia bukan saja menjadi nasihat buat saya, bahkan kepada kamu semua ...

Nasihat yg tetap segar walaupun sudah 4 tahun berlalu. Thanks fren ... May Allah bless u.

0 comments: