Wednesday 22 October 2008

ASH-SHAMAIL AL-MUHAMMADIYYAH

.
.
Saya tidak menemui sebaik-baik buku yang menerangkan mengenai ketokohan seseorang selain dari Ash-Shamail Al-Muhammadiyyah.
.
Jika anda penggemar buku-buku yang memuatkan tokoh-tokoh terkemuka dunia, maka selayaknya anda memiliki buku ini terlebih dahulu sebelum anda mencari buku-buku lain kerana buku ini menghimpunkan kesemua hadis-hadis yang menerangkan tentang diri dan keperibadian Rasulullah SAW, seorang insan agung dan termulia di sisi Allah SWT.
.
Seluruh makhluk di langit dan di bumi menyanjunginya sebagai sebaik-baik insan dan semulia-mulia ciptaan di permukaan alam ini, kecuali manusia yang dengki dan enggan menyahut seruannya.
.
Ia bukan saja memuatkan hadis-hadis yang menerangkan tentang keperibadian Rasulullah SAW ketika berjalan & duduk, makan & minum, berdiam & bermuamalah … malah turut memuatkan hadis-hadis yang menggambarkan seluruh susuk tubuh dan fizikal baginda SAW dari hujung rambut sehinggalah ke hujung kakinya.
.
Percayalah, apabila anda meneliti setiap hadis-hadis yang menerangkan mengenai susuk tubuh baginda SAW, pasti akan terbayang-bayang di fikiran anda bagaimana rupa paras dan bentuk fizikal Rasulullah SAW.
.
Saya nasihatkan anda supaya memilikinya kerana dua perkara. Pertama, anda akan mengenali baginda SAW dengan lebih dekat lagi. Kedua, ada sunnah termulia yang boleh diambil daripadanya.
.
Kenalilah baginda melaluinya jika anda mencintainya, kerana baginda SAW telah bersabda: “Seseorang dikumpulkan bersama dengan orang yang dicintainya”.
.

0 comments: