Thursday 23 October 2008

Prof Dr Syeikh Yusuf al-Qaradawi: Ulama Ulung dan Pemikir Terbilang

.
.
Saya mendengar nama beliau saat mula bergelumang di dalam dunia usrah dahulu, tetapi saya tidak mengenalinya dan tidak pernah melihat wajahnya.
.
Namun namanya disebut-sebut oleh ustaz saya, dan antara perkara yang masih segar lagi dalam ingatan saya yang ustaz sebutkan tentang beliau adalah, “Macam Syeikh Yusuf al-Qaradhawi, walaupun dia sudah menjadi alim besar dan ulama yang hebat .. tetapi dia masih lagi ada usrah dia sendiri”.
.
Sejak dari itu, kekaguman saya terhadap beliau semakin bertambah dan timbul keinginan untuk melihat wajahnya serta membaca penulisan-penulisannya. Saya sendiri tak tahu samada pada waktu itu sudah ada kemudahan internet untuk mencari maklumat tentang seseorang ataupun tidak, kerana naïvenya saya terhadap penggunaan internet.
.
Melalui pengalaman berusrah, secara tidak langsung ia telah menanam minat saya untuk membaca terutamanya buku-buku yang berkaitan dengan ‘tarbiyah harakiah’. Saya seperti bayi yang baru pandai berjalan, minat yang baru terbina itu sering menarik hati saya untuk pergi ke kedai buku. Pada masa itu pula, kedai buku yang hanya saya tahu menjual buku-buku seperti itu hanyalah Pustaka Muda, dan di situlah akhirnya saya temui buku karangan Syeikh Yusuf al-Qaradhawi.
.
Pada ketika itu pula, saya sedang mencari buku-buku yang bercakap tentang Sekularisma kerana saya sering berdebat dengan ‘penyokong umno’ di dalam MIRC chat room. Hehe. Walaupun masa tu masih budak hingusan lagi, tapi semangat mempertahan Islam sudah berkobar-kobar.
.
Untuk itu, saya mesti mendapatkan maklumat mengenai sekularisma sebagai bahan dalam perdebatan saya. Dalam pencarian itu, akhirnya saya bertemu dengan buku ((Islam dan Sekularisma)) karangan Syeikh Yusuf al-Qaradhawi. Itulah buku pertama beliau yang saya beli dan baca…. Akhirnya ku temu juga al-Ghazali …. Ehhhhh, al-Qardhawi. Hehe
..
Bagi saya, beliau sangat layak untuk digelar Syeikhul Ummah disebabkan oleh kredibiliti dan kehebatannya. Beliau seorang ulama ulung dan pemikir terbilang, sangat memahami realiti dan keperluan semasa, menghidupkan Islam di tengah-tengah kebajatan ummah.
.
Beliau pembawa obor-obor Salafussoleh zaman moden, penerus manhaj al-Banna, menyeru ke arah keterbukaan dan kemudahan, menjauhi ketaksuban dan kepayahan.
.
Beliau seorang Imam juga murabbi, seorang faqih juga usuli, ahli lughah dan adab, seorang orator yang hebat, penyeru aqidah yang tulen dan akhlak yang terpuji.
.
Antara buku-buku beliau yang sangat menarik perhatian saya adalah ((As-Siyasah Ash-Shar’iyyah)), ((Fiqh at-Taharah)) dan ((Fusul Fil Aqidah Bainas Salaf wal Khalaf)). Buku beliau,((Siyasah Ash-Shar'iyyah)) telah memaparkan bagaimana manhaj beliau di dalam fiqh dan secara tidak langsung, menggambarkan betapa beliau seorang usuli yang cukup hebat.
.
Begitulah sedikit sebanyak yang mampu saya ceritakan mengenai beliau. Saya masih mengharapkan dapat bertemu dengan beliau mata bertemu mata suatu hari nanti. Moga ia menjadi kenyataan ……
.

0 comments: